Vi har haft ovanligt kallt väder sedan början av december, eller ovanligt och ovanligt, egentligen är det kanske ganska nära det normala när jag var barn. Samma gäller snömängden, som nu motsvarar det jag minns från barndomen. Jag minns hur vi hade en backe gjord av snö som for allt från fähustaket. Sedan jag var tonåring har vi inte haft så mycket snö att man kunnat göra någon sådan backe. Nu har vi det igen.

Tidningarna rapporterar om rekordköld men när man granskar siffrorna närmare så är det rekord bara om man räknar de senaste 10 åren. Kallaste vi haft denna vinter ännu, är -26 grader och det är inget rekord på långt när. Inte ens om man bara räknar 10 år bakåt. Jag minns vintern 2001 då jag var tvungen att gå ca 7 km till arbetet och lika långt tillbaka på kvällen för bilen vägrade starta. Då var det ca -30 grader varje morgon under en veckas tid. Jag var tvungen att låta skägget växa för att inte förfrysa ansiktet. När jag kom hem låg jag under en filt hela kvällen och frös men senare på våren var jag i mycket bra form efter att ha promenerat ca 15 km om dagen i sträng kyla i flera månader.

Jag har dragit nytta av snön genom att skyffla upp snö mot väggarna. Snö isolerar bra och det gör att vi sparar en hel del i uppvärmningskostnaden. Speciellt de dagar då det blåser. Jag har även gjort det samma på garaget och vi har ännu värme i källaren trots att den inte är uppvärmd. Själva garaget hjälper det tyvärr inte men väl källaren under. Normalt brukar det vara minusgrader vi den här tiden på året och det har aldrig varit på värmen där när temperaturen har sjunkit under -20 grader ute. Därtill har det varit bra motion att skyffla snö men tyvärr har ryggen tagit illa vid sej. Hoppas att jag inte orsakat några bestående skador på ryggen. Värker gör den och det känns inte bra. Jag brukar ofta ha problem med ryggen när jag gör kroppsarbete.

Tilläggsisoleringen behövs nu när det är såhär kallt för luftvärmepumparna har svårt att hänga med och ge tillräckligt med värme när det sjunker under -20 grader. I garaget var det bara 7 grader varmt i morse trots att luftvärmepumpen ska hålla 16 grader. Det är dörrarna som läcker den mesta värmen och inatt har det varit -26 grader. I huset kändes det också att pumpen gav dåligt med värme. Jag har glömt att dammsuga filtren och det hjälper inte saken men den räcker inte till att hålla den önskade värmen i huset. Jag har börjat undra om det är något fel på den men med hjälp av spisen håller vi bra med värme. Det har dock den negativa följden att vi inte märker om det blir problem med pumpen, eftersom spisen värmer tillräckligt och pumpen bara hjälper till lite och främst sprider värmen till andra rum. Måste kanske kontakta servicen igen och fråga om det är normalt för när vi var borta ett par dagar över julen, så sjönk värmen ner till 18 grader fast den borde ha hållits på 20-21 grader. Då var det ca -15 grader ute om jag minns rätt.