You are currently browsing the daily archive for 04 januari 2010.

Jag hade en liten bugg i min SMTP COM Interop.. Den hanterar flera bilagor (attachments) och enligt vad jag snabbt tittade upp på nätet så borde de ha räckt att köra .Dispose på MailMessage-objektet för att fria filen som jag satt som bilaga. Det gjorde det dock inte, utan filen gick inte att radera och då det gamla VB6 programmet som använder komponenten försöker radera bilagorna den satt till e-posten, så blev det ju strul med ”Permission denied” felmeddelanden.

Annars var det ju klart och tydligt vad det var frågan om men i all hast blev jag bortblandad då det varit så mycket andra rättighetsfel med Windows 7 och COM interop:en, så jag sökte först felet på fel ställe, men till sist kom jag på att varje bilaga är ett eget objekt som man måste köra dispose på för att fria upp den. Man kan alltså inte alltid lita på det som står på nätet och samma gäller även denna blogg. Lita inte okritiskt på det jag skriver, utan kolla upp det med andra källor också, för jag kan ha fel. Även om det är sällan.. 😉

För er som tänker programmera SMTP med .Net, när ni lägger till bilagor till e-posten så måste ni fria upp bilagan separat. Se exemplet nedan (jag lämnade bort största delen av koden för jag orkar inte skriva om den men om nån är intresserad kan jag lägga upp ett komplett exempel):

Dim oAtt As Attachment

MailMessage.Attachment.Add(oAtt)

oAtt.Dispose

Jag testar som bäst att blogga med min Nokia N900. det går överraskande bra men WordPress layout kräver mera bredd än vad skärmen klarar. Det gör att en del av texten inte syns när man skriver men det går nog ändå. Tangetbordet är bra. Jag är extremt nöjd med QWERTY-tangenterna, för de snabbar upp skrivandet något otroligt. Man skriver mindre fel också och fel blir det nog tillräckligt av ändå, som ni säkert märkt..

Det bästa är dock att N900 har så kraftig processor att t.o.m WordPress, som annars brukar vara trögt, fungerar snabbt. Den är lika snabb som en vanlig dator, kanske t.o.m snabbare än vissa. Det blir nog ingen vana att blogga med telefonen men som test är det helt ok och om man måste så går det nog bra. Dock blir det svårare med större texter eftersom man bara ser en liten del åt gången.

Edit: Det blev en del fel som jag inte såg i texten eftersom sidobalken döljde det, så nu editerade jag texten med laptop:en för att få det rätt. Någon vana blir det alltså inte men det är dock full möjligt och den var mycket snabbare än jag väntat mej. Jag föreställde mej att den skulle ta evigheter att uppdatera men den verkade vara snabbare än vår Acer Extensa 5630 EZ (som vars skärm annars har helt ruttna bektraktelsevinklar..). Nokia N900 imponerar mer och mer ju vanare man blir med den!

januari 2010
M T O T F L S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Senaste kommentarer

Magnus om McArdles sjukdom
murbruk om McArdles sjukdom
Rickard R om McArdles sjukdom
murbruk om Mumistugan klar inför vin…
micke om Mumistugan klar inför vin…