Det är ett tag sedan jag skrivit sist men nu tänkte jag skriva lite om min senaste införskaffning, en Philips BDM4065 4K skärm. Först fungerade den bara i FullHD upplösning, eftersom mitt gamla grafikkort inte klarade av högre resolution. Ok, lite större men då blev bilden sämre, så det var bäst att köra med FullHD.

För att få full 4K resolution skaffade jag ett Asus R7 250X grafikkort, som var rätt prisvärd. Tyvärr har min gamla dator bara PCI-Express 2.0 buss och grafikkortet har 3.0, så full effekt får jag inte ur den. Det gör inget då jag inte spelar sådana spel som gräver så mycket kraft, det är resolutionen som var det viktiga. Kanske hade det gått att hitta billigare eller bättre för ändamålet men jag orkade inte leta så länge, så jag nöjde mej med detta.

Bildkvalitén är mycket bättre med det nya grafikkortet och nu när jag kan använda 4K upplösningen, är kvalitén imponerande. I sommar har jag testat med en TCL 40″ TV som bildskärm men det var en dålig idé, det fungerade inte bra. Bild och video var väl ok men texten var horribel.

Man kan arbeta mycket effektivare nu när jag kan ha Visual Studio bredvid browsern och ännu har rum över för HeidiSQL, Notepad++ och ett par filhanteraren. Skönt att inte behöva växla mellan dem hela tiden. Nackdelen är att texten blir rätt liten, så det tar ett tag att vänja sej när man kört med 40″ och fullhd hela sommaren.

Har inte kalibrerat skärmen ännu men borde göra det ikväll. Just nu drar både dator och skärm rejält med ström, mätte över 300W, och det gör att det blir varmt i rummet efter ett tag. Skärmen är inte den största boven, utan det är nog datorn och då speciellt grafikkortet som krävde mer ström än de 75W som fås ur PCI-Express bussen.

Man kan tycka att en 40″ skärm vore onödigt stor men jag tycker att den är precis lagom och 4K upplösningen fulländar det. Det är också trevlig att kunna se på de bilder man fotat utan att de behöver skalas ner för mycket, om alls. Bilderna har aldrig sett så bra ut. Kanske borde man skaffa en 4K TV också, för vi tittar vanligen på våra foton via TV:n då det är behändigaste om hela familjer, eller släktingar och vänner, också vill se. Vi har en relativt ny 55″ Philips 8109 men den är bara fullhd. Som TV fungerar den utmärkt med fantastisk bildkvalité men en 4K TV skulle nog vara ett eller två strån vassare. För TV-sändningar är det ju onödigt med 4K men för foton skulle det vara utmärkt och kanske man nån dag skaffar sej en 4K kamera också…😉