Jag har börjat misstänka att jag eventuellt lider av McArdles sjukdom. Detta alltså utöver MS som jag definitivt lider av och har diagnos på. Orsaken till att jag börjat misstänka detta är att mina muskler inte fungerar normalt och att det inte kan helt förklaras med MS. Nedan följer en lista på konstiga symptom som åtminstone delvis kan förklaras med McArdles.

  • Muskelvärk under träning
  • Muskelvärk efter aerobiskträning trots låg intensitet
  • Nästan konstant muskelvärk nånstans på kroppen
  • Blir lätt utmattad, speciellt efter träning
  • Kan inte träna hårt direkt utan måste värma upp långsamt först
  • För hård träning minskar på konditionen även om den inte är på någotvis extrem
  • Uppehåll i träningen minskar snabbt på konditionen
  • Kramp vid träning på tom mage
  • Kramp om tränar för hårt
  • Lång tid att återhämta mej från träning
  • Fatigue som karnitin hjälper mot (åtminstone delvis)
  • Svaga muskler
  • Blir lätt trött men återhämtar mej relativt snabbt om jag inte blir för trött

Jag har alltid varit dålig i sport, speciellt då på att springa, vilket är egentligen ganska konstigt eftersom jag sprungit aktivt sedan 8-9 års ålder. Jag minns hur förvånad jag var när jag lämnade långt efter sådana som aldrig tränade i vår skoltävling. På högstadiet blev jag mer förvånad då otränade rökare sprang undan mej med lätthet. Hade vi sprungit 10 km eller mer hade jag kanske vunnit men kanske mer p.g.a envishet än styrka.

En annan sak som jag alltid förundrats över, är hur snabbt min kondition försvinner. Det räcker att jag gör ett uppehåll på ett par veckor och jag för i princip börja om från början. Promenader har aldrig hjälp till att uppehålla min kondition och min kondition sjunker till en väldigt låg nivå om jag inte motionerar. Mycket lägre än för friska personer men MS ska egentligen inte påverka detta speciellt mycket, i.a.f om inte annars har problem med benen.

Det finns även andra saker som tyder på denna sjukdom. Jag lider numera av konstiga smärtor i nacke, axlar och skuldror. De orsakas av mitt arbete men McArdles skulle förklara varför jag har det mycket värre än mina arbetskamrater och varför det inte vill bli bättre. Inte ens massage vill hjälpa. Även andra muskelgrupper börjar klaga och värka.

Här är ett par länkar om ämnet:

Wiki

eMedicine