I garaget har pumpen svårt att hålla värmen när det varit -29 grader i natt. Inte ens stödvärmen hjälpte att öka värmen men den hjälpte antagligen så att det hölls över noll. Det var bara 5 grader i garaget i morse, trots att jag hade på 750W oljefyllt värme-element på hela natten. Jag satte den nu på max 1500 W, får se om det räcker för att höja temperaturen en aning. Skulle vilja ha ca 10 grader minst för att hålla en säker nivå. Om det blir för kallt, så lider frysen som vi har i garaget.

Pumpen i huset fungerar nog bra. Den blåste bra med värme, fast igår kändes det som om den inte gjorde det. Den var väl bara i slutet av cykeln innan avfrostningen just då, eller så gav spisen så pass bra med värme ännu att den inte behövde värma så mycket. De går åt mycket mera el att värma garaget än huset och det skulle vara bra med en kamin i garaget, eller källaren, för att lättare hålla värmen där. Om jag höll källaren varm, så skulle det samtidigt värma garaget, eftersom källaren är under garaget men det skulle kräva att jag isolerade källaren bättre för väggarna är inte isolerade alls.

Det är inte så konstigt att vår gamla värmepump i garaget gick sönder, för den var helt klart underdimensionerad då t.o.m den vi har nu har svårt att räcka till. Den gamla var en Fujitsu ASYA7LC och den nya är en Fujitsu ASYA12LC. Den nya är alltså rejält större men vill ändå inte räcka som ända värmekälla när temperaturen kryper ner mot -30. Det är i.o.f sej inte så konstigt, eftersom det då finns ganska lite värme att ta ur luften och då dörrarna är dåligt isolerade, så blir det större förluster än vad pumpen hinner kompensera. Egentligen är själva dörrarna nog ganska täta men de är otäta mot golvet, eftersom golvet inte är tillräckligt jämnt för att täta över hela bredden. Jag borde hitta på något sätt att få det tätare för nu ser man att ljuset sipprar ut under ena halvan av den ena dörren.

I somras lade jag till 150 mm glasull på mellantaket men det tycks inte haft någon större inverkan, eller vad vet jag hur kallt det nu skulle vara utan det. Jag borde kanske ha satsat mera på isoleringen då jag byggde garaget men jag tänkte inte så mycket på uppvärmningen då ännu, jag var bara nöjd med att få ett garage överhuvudtaget. Nå, när temparturen stiger till varmare än -20, så är det inte längre så kritiskt och de borde ske i helgen. I morgon borde det vara bara -9 grader och då blir det strax varmare i garaget. Konstigt nog har det hållits över noll i källaren men det är tack vare snön som jag grävt runt källaren där den inte är under marken (den är bara till hälften under marken). Snön hjälper även att hålla huset varmt, för där hålls värmen mycket bättre än tidigare, trots att det är kallare.