Jag har länge funderat på att bygga ut vårt hus, för det blir allt mer uppenbart att vi behöver mer utrymme när tiden går och barnen växer. Frun har varit en aning negativt inställd till idén, eftersom hon menar att vi behöver mera utrymme en så kort tid, ”bara” 10-15 år och sedan har barnen flyttat ut och huset är för stort. Nu tycks hon dock ha tänkt om.

Husets läge tillåter inte att vi bygger åt något annat håll än uppåt. Jag vill göra en ordentlig utbyggnad genom att byta ut takstolarna till sådana som skulle ge oss nästan lika stort utrymme på andra våningen som på första. Det kommer att bli dyrt men alla andra förmånligare alternativ är inte alls lika bra och skulle ha högre kvadratmeterpris.

Jag lever efter novisen att more is more när det gäller byggnader. Kanske har jag storhetsvansinne men jag tror inte att huset skulle bli för stort trots allt, för nu är huset rätt litet för 5 personer. Sedan när barnen börjar dra hem vänner på allvar skulle dagens utrymme kännas väldigt trångt.

Därtill vill jag ha ett eget arbetsrum där jag kan få ro. Jag har funderat på att göra ett arbetsrum i garagekällaren men då måste jag ut i snö, kyla, regn och annat otyg för att ta mej dit och det skulle minska på arbetsmotivationen. Det gäller alltså arbete på kvällar efter den normala arbetsdagen. Jag arbetar ofta på kvällar med mitt eget företag och jag vill kunna göra det korta stunder då man kommer på något men sådan spontanitet är inte möjligt om man måste gå ut i regnet för att gå över till garaget.

Det skulle också vara trevligt att ha utrymme nog för mina gitarrer och förstäkare men det är ett mindre problem.