Som vanligt gick sommaren snabbt förbi och vi har det faktiskt varmare nu än det var ibland i Juli! Någon semester kan jag inte prata om, för all fritid det senaste halvåret har gått åt att arbeta med ett företag som jag varit med och startat. Det har varit hårt arbete men förhoppningsvis kommer det att ge frukt nån dag.

På tal om frukt så fick vi rekordmycket äpplen i år. Det säger kanske inte så mycket, speciellt med tanke på att vi ännu inte fått speciellt mycket. I år fick vi heller inte mera än att vi åt upp dem vartefter de mognade. Tyvärr hade vi problem med myror och getingar som också var ivriga på att äta upp våra äpplen och på ett träd åt de säkert upp hälften. Det var därtill det trädet som det fanns mest äpplen på. Vi har ännu ett träd med ett par äpplen som inte ännu är uppätna men någon har nog försökt. Jag misstänker åter getingarna.

Jordgubbar fick vi skapligt mycket av men det var inte så goda i år. Det beror nog på att solen och värmen höll sej borta under den mest kristiska perioden. Ska ta och plantera om ett par bänkar bara jag hinner men tyvärr lider vår trädgård av att jag inte haft tid att sköta om den ordentligt sedan jag börjat med företaget.

Vindruvor fick vi mycket av och jag plockade totalt 3 ämbar som gav ca 6 liter saft. Först testade jag att mosa dem i en mixer men då krossades även kärnorna och de gav en besk eftersmak. Annars var saften nog god. Jag har två plantor i växthuset och snart har de tagit över hela växthuset så att inget annat kan växa där men det gör inget. Bara mindre att sköta om då. Om vi får ännu mera druvor nästa år kanske man borde försöka sej på att göra en skvätt vin men det kräver nog att man tar reda på lite hur man ska göra för jag har aldrig gjort vin tidigare.

Ska plantera ett nytt plommonträd så småningom, för de vi har (två stycken) ger ännu inga frukter och det ena ser inte ens ut att växa. Av det ena fick vi några plommon ett år men fåglarna åt upp allt utom ett och sedan har den inte gett någon frukt.

Ett päronträd planterade jag i början av sommaren men den har inte växt så mycket. Det första päronträdet som jag planterade växte ju enormt direkt första sommaren men denna tycks inte vilja växa så mycket. Jag vet inte om det beror på att det finns gamla rötter i marken som kanske stör den.

Körsbär blev vi också utan trots att det först såg väldigt lovande ut. Jag vet inte om fåglarna åt upp alla kartar som fanns, för plötsligt var de borta. Vi har många körsbärsträd men bara ett par som är stora nog att ge något. Hallon fick vi mycket av och det var stora bär men de smakade tyvärr inget vidare. Blåbär fick några futtiga bär men mer än tidigare. Jag testade plantera tre nya blåbärsbuskar men på en lite fuktigare plats. Får se om de skulle ge bättre skörd.