Igår planterade jag ett nytt frukträd på vår tomt. Det blev ett päronträd av sorten Pepi. Det är ett träd från Estland, så jag är lite fundersam hur den kommer att klara sej på våra breddgrader men det visar ju sej. Vi har ett päronträd tidigare men jag minns inte vilken sort den är.

I vintras fällde jag bort fyra björkar, så nu har vi mera rum för flera frukträd. Björkarna har varit väldigt nära våra äppelträd och bärbuskar, så det ska bli intressant att se hur de reagerar på att de får mera fukt och näring då björkarna inte längre stjäl det mesta.Vi har ännu tre björkar och en asp som jag ska fälla bort för de skuggar vårt växthus från morgonsolen.

Jag har tänkt plantera två päronträd och två plommonträd. Det andra päronträdet kommer nog att vara en annan sort men jag har inte bestämt mej ännu för vilken det kommer att bli. Vi har redan två plommonträd från tidigare men fåglarna tar det lilla de brukar ge, så ett par till skulle nog vara bra.

Vi har redan en massa frukträd men jag vill ha träd och buskar som ger något tillbaka och inte enbart är för prydnad. Vi har nu två päronträd, två plommonträd, sex körsbärsträd och elva äppelträd. Det vill säga om jag nu mindes alla… Några fler körsbärsträd kommer jag inte att plantera fast hararna har skadat tre av dem varje vinter. De är annars också så små att det kommer att ta många år innan de ger något.

I år har jag stora förväntningar på att få åtminstone ordentligt med äpplen. Det är för att nu när björkarna inte längre stör så borde de orka ge bättre skörd. Ett av äppelträden kommer nog att dö bort för rötterna står i vatten vilket äppelträden inte gillar. Det var en dålig planta som jag fick nästan gratis som jag bara testade om den orkar växa på ett så vått ställe men det gör den naturligtvis inte. Jag hade ingen annan plats för den då, så det gör inget och vi har ju tio andra kvar ännu. Vi har fem olika sorters äpplen.

Plommonträden skulle jag vilja att vi skulle få mera frukt av men det ena trädet vill inte riktigt växa av någon anledning. Marken är rätt lerig där den är planterad och kanske tycker den inte om det. Jag grävde en stor grop och satte planteringsjord istället men kanske borde gropen ha varit ännu större.