Jag har länge varit frustrerad över att jag sällan eller aldrig får sova tillräckligt. Att sova för lite än en sak, alltså att man inte får sova så länge, men vad som faktiskt är mera störande är att man inte får sova ostört utan blir väckt med jämna mellanrum. Det är ingen slump att detta används som ett tortyrredskap. Det värsta är ju en kombination av båda och det är något som jag upplever just nu.

Jag gick och lade mej strax före midnatt. Onödigt sent, jag vet, men då jag tagit koffeintablett på morgonen så har jag svårt att somna innan dess. Jag dricker inte kaffe och därför är jag väldigt känslig för koffein. Nåväl, jag somnade rätt snabbt men det blev ingen långvarig sömn då två av våra barn har en besvärlig hosta som väcker dem och alla andra i huset. Det har blivit en väldigt ryckig natt med väckning flera gånger i timmen och så har det varit i en vecka nu.

Nu på morgonen, efter kl 5, så sover de lugnt och stilla men själv kan jag inte längre sova då mina armar började värka och det tar så länge för värkmedicinen att börja fungera att det inte längre är någon vits med att försöka sova. Jag somnar antagligen strax förren jag måste stiga upp och då är man bara trött som attan. Så det var bättre att stiga upp kl 5 och åter ta en koffeintablett för att sedan börja arbeta. Man kan ju gå hem tidigare då och njuta av vårvärmen. Förutsatt att man inte är så trött att man mår illa men det borde koffeinet ta hand om.

Vi har nu haft sådana här ryckiga nätter i flera år nu, om än inte såhär besvärlig som just nu, och jag börjar bli ordentligt less på det. Delvis är det vårt eget fel när vi låter barnen komma och sova i vår säng när de vaknar på natten men vi orkar inte stiga upp och föra dem tillbaka till sin egen säng. Därtill brukar vårt äldsta barn vakna senast kl 7 och se till att alla andra vaknar då också då han inte står ut med att vara ensam.

Nåväl, så illa som det är just nu brukar det normalt inte vara men det skulle vara trevligt att få sova 7-8 timmar helt ostört någon gång. Det sker väldigt sällan, för det kräver att alla barnen är hos mormor och det är inte ofta de är det. Jag är lite orolig för hur det påverkar hälsan att så sällan få sova ordentligt. Man har ju läst om hur viktigt det är att sova tillräckligt. Jag har inte direkt märkt av några hälsoproblem p.g.a det men det kanske man inte gör heller innan det är riktigt illa.

En positiv sak är i alla fall att jag inte har så svårt att somna längre. Tidigare hade jag väldigt svårt att somna men nu är jag ofta så trött att det inte är något problem. Ibland kan det ta ett par timmar eller så innan jag somnar men tidigare kunde jag ligga vaken nästan hela natten. Jag använde sömnmedicin ett tag men jag tyckte att jag inte kände mej utvilad fast jag nog somnade bättre, så jag slutade ta dem. Biverkningarna var svårare än fördelarna, om man nu ens kan prata om fördelar. Bästa sömnmedicinen är nog ett glas rödvin eller en riktigt tråkig bok. Här är ett tips ifall ni söker något riktigt tråkigt att somna till. Det är en bra bok som jag annars nog kan rekommendera men den är väldigt tråkig…