I vintras skaffade jag nya vinterdäck. Det blev Nokian Hakkapeliitta 7 som överraskade mej positivt hur lätt de rullade. Bränsleförbrukningen sjönk drastiskt jämfört med sommardäcken och de gamla vinterdäcken.Framkomligheten på vintern var otroligt mycket bättre än med de gamla däcken som var av ett okänt märke och de var därtill regummerade. De var skrämmande dåliga.

Nu behövde jag nya sommardäck och jag skaffade 17″ däck, för mina gamla 19″ var inte speciellt trevliga att köra med på dåliga vägar. Komforten förbättrades avsevärt men tyvärr rullar de inte alls lika lätt som vinterdäcken. Det är lite förvånande då de har samma dimensioner 225/45-17.

De nya däcken är Nokian Hakka V och de rullar tyst och lättare än mina gamla sommardäck (Hankook) men inte lika lätt som vinterdäcken. Förbrukningen ligger nu ca 0,5 liter mer per 100 km än vinterdäcken men ca 0,4 liter mindre än de gamla sommardäcken. Det är ju dock mindre än tidigare, så positivt det också.