Jag har nu fått mina nya Nokian Hakkapelitta 7 monterade och de är en aning tystare än de gamla. De rullar också jämnare och lättare än de gamla, vilket märks i förbrukningen. Det är svårt att göra några exakta jämförelser med tidigare men de verkar sänka förbrukningen med ca 0.2-0.3 L/100 km. Det är en helt skaplig sänkning på ca 4% men sänkningen kan nog vara större än så, för jag har bara en körning att jämföra med och den gick inte helt optimalt. När jag kör hem får jag siffror som är bättre att jämföra med men det är för på is och snö man kommer att se den verkliga skillnaden. Med de gamla slirade det hela tiden, så om dessa greppar bättre så borde skillnaden vara ganska stor.

Uppdatering: Efter ett par dagars testande verkar det som om bränsleförbrukningen har minskat mera än vad jag hade väntat mej. Igår och i morse var förbrukningen ca 0,5 L/100 km mindre än vad jag hade väntat mej och jag följer ju dagligen med förbrukningen när jag kör till och från arbetet så jag har en ganska bra uppskattning på vad det brukar vara. Det märks ganska tydligt att däcken rullar lättare än de gamla och motorns varvtal har sjunkit en aning då däckens diameter är en aning större än de slitna däckens. Så minskningen beror nog på en kombination av de två faktorerna.