Jag har nu isoleringen klar i källaren. Jag har satt upp 30 mm tjocka uretanskivor, så nu hoppas jag att det går att hålla värmen bättre där på vintern. Samtidigt hoppas jag att det går lättare att hålla värmen i garaget, som är ovan källaren, när värmen inte smiter ut genom golvet lika mycket som tidigare.

I garaget har jag en Fujitsu ASYA 12 LC luftvärmepump men när temperaturen sjunker under -20 så orkar den inte längre hålla värmen. Genom att hålla ca 10 grader i källaren hoppas jag att golvet hålls så pass varmt att det räcker med luftvärmepumpen och att jag inte som tidigare vintrar måste sätta på tilläggsvärme som drar en massa ström.

Visserligen kommer det ju att dra en hel del ström att hålla källaren varm men då går det ju också att snicka där. Tidigare vintrar har det varit för kallt att göra något där, för om det är under -20 en längre tid sjunker temperaturen i källaren under noll. Förra vintern hölls temperaturen strax över noll genom hela vintern. Det tyder på att det är golvet som hållit källaren varm, för det är bara ca halva källaren som är under jorden.

Att hålla ca 10 grader borde inte dra så enormt mycket ström men det borde hålla den värsta fukten borta. Fukt har varit ett problem för det gör att luftkvalitén har varit mycket dålig. Att kunna arbeta i källaren skulle också vara trevligt och som nästa projekt ska jag snicka ihop en bättre hylla för veden vår. Den jag har nu blev för liten p.g.a att jag inte hade tillräckligt med material. Den jag ska göra nu blir 2 meter hög och är delad på mitten. På så sätt kan jag fylla den hylla som blir tom samtidigt som jag använder veden ur den andra, då är veden alltid torr. Nu måste jag fylla på uppifrån och jag använder således alltid den råaste veden. Så var det tänkt att jag skulle ha gjort med den första hyllan men tyvärr räckte materialet inte till och då jag inte har någon egen släpvagn så kunde jag inte hämta mer just då jag behövde det.

Nu har jag mer än tillräckligt med material och jag kommer att använda bräder av lärkträd till hyllan. Bräderna är 28 mm tjocka, så de är stadigare än de jag använde sist. Annars kommer den att bli en snarlik konstruktion. Kanske borde jag göra ritningar på hyllan men får se om jag hinner/orkar/ids. Hyllan är annar bredvid skorstenen, så den hjälper till att torka veden. Med en så fuktig sommar som vi haft i år så behövs det!

