Jag har skrivit ganska lite på bloggen sedan början på sommaren och speciellt då om hälsan min. Orsaken är ganska enkel, det finns inte mycket att berätta då min hälsa varit relativ oförändrad och min MS har hållit sej lugn. Det har den ju gjort en längre tid nu och det får man väl vara tacksam för.

I början då jag fick min diagnos hade jag ett par kraftiga skov men efter det lugnade det sej. Varför kan man bara spekulera. Det är ju alltid roligt att spekulera och jag ser två möjligheter. Endera har jag en lindrig form av MS som bara inte gör mycket väsen av sej eller så har de kosttillskott som jag använt för att förbättra min hälsa faktiskt fungerat.

Naturligvis kan det vara en kombination av båda alternativen men med tanke på hur kraftiga mina första skov var, så lutar jag nog mera åt det senare alternativet. Före diagnosen var min kosthållning under all kritik och jag var mycket stressad. Efter diagnosen började jag söka information på nätet vad jag själv kan göra för att förbättra min hälsa och kosttillskott verkade vara en bra lösning.

Ganska snabbt märkte jag att jag började må bättre överlag, inte enbart vad gäller MS-symptomen, och faktum är att jag idag mår mycket bättre än vad jag gjorde åren innan diagnosen. Jag orkar mycket mera än någonsin tidigare trots att jag är äldre, har barn och annars mycket att göra. Naturligvis blir jag trött även nu men det är en naturlig trötthet och inte en trötthet som närmast kan beskrivas som en total fysisk kollaps som den jag led av tidigare.

Jag t.o.m ser piggare och friskare ut och speciellt i början fick jag många kommentarer angående hur frisk jag ser ut, trots att jag egentligen var sjukare än någonsin, åtminstone ur officiell medicinsk synvinkel. Jag känner mej också rätt så frisk, även om jag naturligvis känner av vissa besvär, t.ex. min kroniska neuropati, men det är egentligen småsaker jämfört med tidigare. Idag lyssnar jag på min kropp på ett helt annat sätt än tidigare då jag närmast ignorerade att kroppen ropade på hjälp.

Mina hälsoproblem växte genom åren och till sist var jag tvungen att gå till läkaren och med mej hade jag två A4:or fulla med olika symptom som jag led av. Då var det tyvärr redan försent och mitt första skov började några minuter efter mitt första läkarbesök. Det är nu ganska exakt 10 år sedan.