Jag har tidigare kämpat med att få ett trådlöst nätverk till vårt garage utan att lyckas speciellt bra. Jag har ett Belkin N1 modem/WLAN-router som är placerad i andra änden av huset och det är ca 30-35 meter till datorn i garaget som är kopplad till en Linksys USB-adapter. Signalen går fram men rätt så dåligt.

Jag skaffade en Netgear WN2500RP repeater som jag ska testa om fungerar i garaget och om den inte gör det, så sätter jag den i andra änden av huset än var modemet finns, för det är ganska mitt emellan modemet och garaget. Jag har ännu inte fått den men den är beställd. Ska bli intressant att se hur det fungerar. Med den får jag också flera datorer kopplade till nätet.

Vi har strul med Belkinen. Den hänger sej ofta, speciellt om jag kopierar filer över WLAN, och det är mycket frustrerande. Därför tänker jag byta ut den och jag har tänkt skaffa en Netgear DGNG4000 som verkar bra. Den finns inte ännu till salu här men jag kan nog vänta. Den har en egenskap som jag väntar på: ReadyShare Cloud. Det låter som något som jag behöver. Visst kan man köpa den tjänsten ganska billigt, t.ex. Dropbox, men det känns säkrare att ha det på egen skiva, om än det antagligen är det motsatta i verkligheten.

Synd att tjänsten inte finns till DGND3700 modellen som redan finns i butikerna, för jag kan knappt vänta på att få flytta min mp3 samling till molnet! Ja, jag vet att det är föråldrat med mp3:or och man borde köra med Spotify men företaget jag arbetar för gillar det inte. Det tar för mycket bandbredd, så trots att det är lätt att gå runt deras spärrar så ids jag inte göra det, för jag har redan all den musik jag behöver på mp3.

Detta blir nog sista försöket och om det nu inte börjar fungera acceptabelt så drar jag en ethernetkabel från modemet till garaget. Skulle ha gjort det redan men jag var tvungen att först se om det gick att flytta modemet till ett annat rum, vilket det inte gick, så nu är det lite för sent för att börja gräva (med spade) då det dröjde att få allt gjort. Jag vill heller inte borra hål i mellantaket för att dra ledningen där via, så bäst vorde om det fungerade med WLAN.