Förra helgen gjorde jag en ny låda (1000 x 4200  x 400 mm) för jordgubbar. Jag har ju fyra sådana sedan tidigare och detta blev nu den femte. Jag fyllde den med jord från vår gamla kompost blandat med köpt jord. Det ryms en hel del i dem.

Jag har tjärat utsidan för att hålla sniglarna borta och för att de ska se bättre ut. Jag satte filterduk under lådan och plast på ovansidan, för att minska problemen med ogräs. I de gamla använder jag inte plast och det var nog ett misstag för det är ett himla arbete att hålla bort allt ogräs.

Orsaken till att jag gjorde en låda till var att jag hade en massa fina början som jag inte ville slänga bort. En del blommade redan och hade början till jordgubbar. Det tyder nog på att de är starka plantor, så kanske ger de en del jordgubbar redan nästa sommar.

Jag har också planterat växthuset fullt med jordgubbar och det brukar jag göra varje höst, för att sedan flytta ut dem till sommaren. Jag vet inte om jag kommer att göra så nästa sommar, kanske låter jag dem växa i växthuset för att få en tidigare skörd. Jag är lite trött på tomaterna så kräver mycket arbete men ger relativt lite skörd i förhållande till det arbete man gör. Antagligen för att jag inte har tid att göra tillräckligt kan jag tänka mej.

Det är också dags att skydda frukträden från harar. Det finns massvis med harar här i trakten och de har skadat våra frukträd varje vinter men nu ska jag försöka skydda dem bättre. Lätt kommer det inte att bli för snön gör att de kommer åt så högt. Man borde alltid trampa bort snön runt varje träd men det inte alltid att man hinner göra det innan hararna varit framme och skadan är skedd. Vi har också haft hjortar eller möjligen älgar som ätit av träden men dem är det lite knepigare att skydda sej ifrån. Borde kanske sätta ut snubbeltråd som för oljud om de kommer för nära och som skrämmer bort dem.