Jag håller som bäst på och snickar ihop ett nytt köksbord åt oss, för vårt gamla är ett ihopfällbart och bordsbenen är hela tiden ivägen och jag stöter knäna nästan varje dag. Så jag köpte en limskiva 2000 x 800 x 28 mm och en hyvlad bräda 140 x 28 mm. Skivan sågade jag av till 1500 x 800 mm för annars hade den varit för stor för vårt kök. Brädan sågade jag upp på mitten och i lämpliga längder för att fungera som stöd under bordet och för att hålla fast bordsbenen.

Bordsbenen tog jag från ett gammalt bord som mina föräldrar kasserat. De var runda med olika djupa spår. Tyvärr var de flera gånger målade så det är ett stort arbete att få bort all färg. Borde kanske ha tagit bort färgen med kemikalier men jag slipade istället med en sliprondell och det var ett ganska drygt arbete och resultatet blir kanske inte riktigt optimalt men det får duga.

Jag har tänkt olja bordet med olja som lämpar sej för t.ex. skärbreden mm. Jag vill ha en naturlig ljus färg på träet, för våra kökstolar är också ljusa, fast de är lackade, så helt samma nyans kommer jag nog inte att få men det gör inget. Varken min fru eller jag jag kräver saker och ting ska vara exakt rätt.

Jag har gjort arbetet i garagekällaren och det  har annars gått bra fast utrymmet är lite trångt och fukten är ett stort problem. Fukten fick skivan att dra sej men jag fick den ganska bra när jag svängde skivan och satte på vikter som pressade den tillbaka. Den är lite vriden ännu men jag försöker få den rak. Om det inte lyckas måste jag kanske skaffa en ny skiva men försöker först med denna. Det blir så pass mycket billigare än att köpa ett bord, att jag kan slösa på några skivor utan problem.