Jag har en vän som visar tydliga tecken på B12-vitaminbrist. Hon lider av trötthet, minnesproblen, aggressioner, paranoida idéer och andra psykologiska problem som kan orsakas av B12-brist. Läkarna tycks inte hitta några fel på henne men något problem tycktes det vara med de röda blodkropparna.

Om de var förstorade kan det vara ett tecken på B12-brist men knappast drar läkarna den slutsatsen. Hon har använt B-vitaminer, så om de testar B12-halten i blodet så uppvisar det antagligen ett normalt  värde, även om hon likväl kan lida av brist. Även folsyra kan få blodvärdena att visa fel. Om det är B12-brist, så är det ju både lätt och förmånligt att fixa felet men det tar sin tid. Får se om hon ens accepterar min hjälp, då hon tycks ha fått för sej att jag inte längre är hennes vän.

Själv misstänker jag att anemin som jag led av tidigare berodde på B12-brist. Den korrigerades åtminstone delvis av de starka B-vitaminer jag använde för ca 14 år sedan men inte alla symptom. Kanske påverkades bara det mest akuta problemet, vilket var anemin. Jag ska åter testa använda metylcobalamin som är effektivare än cyanocobalamin. Jag har använt den tidigare också men inte så regelbundet och under så lång tid som jag borde ha gjort.