Jag har nu under ca 10 års tid regelbundet använt mej av kosttillskott för att hålla min MS under kontroll och hälsa på acceptabel nivå. Hittills har jag lyckats mycket bra men naturligtvis är det omöjligt att med säkerhet säga vilken roll kosttillskotten har haft. Min fingertoppskänsla är dock att de har haft en enorm påverkan, för det är många kosttillskott som jag känt en direkt nytta av och allt kan inte förklaras med placebo-effekten. Exempel på verkligt effektiva kosttillskott är Magnesium, Acetyl-L-Karnitin, Alfalipoinsyra, Arginin, Kolin, 5-HTP, B-vitaminer och många andra men dessa har visat den största effekten och är sådana som jag inte vill vara utan.

Att använda så mycket kosttillskott som jag gör blir mycket dyrt. Speciellt om man vill ha kända kvalitetsmärken, som t.ex. Solgar. Därför har jag köpt mina kosttillskott från England eller USA. I England finns det ett par bra ställen, DNAVitamins och SeekNatural, men min personliga favorit är nog iHerb som finns i USA. De har förmånlig frakt om beställningen är mellan 40 och 80$. DNAVitamins är förmånliga och har fri frakt inom EU men har ett begränsat utbud. SeekNaturals har ett stort utbud och bra produkter men priset är ganska högt. iHerb har ett mycket bra utbud och bra priser och därtill är frakten förmånlig. Nackdelen är att frakten inte är onödigt tillförlitlig men det borde inte vara ett problem om man köper med kreditkort, eftersom försvunnen frakt borde då vara kreditbolagets förlust. Jag hade nyligen problem med att leveransen skickades tillbaka men jag fick då pengarna tillbaka och det var den lokala postens fel, inte iHerb eller fraktbolaget.

Om ni vill testa iHerb kan ni använda min personliga rabattkod AVA249 som ger er 10$ rabatt på första köpet över 40$. Om ni använder min kod så får jag eventuellt rabatter i fortsättningen, vilket jag skulle vara tacksam för, eftersom kosttillskotten är en verkligt stor utgift för mej. Så om ni vill hjälpa mej samtidigt som ni skaffar förmånliga kosttillskott, så använd gärna koden. Jag tackar ödmjukast er som är villiga att göra det!