Jag har alltid haft det problemet att om jag tar en paus med motionerandet så sjunker min kondition mycket snabbt. När min kondition sjunker märker jag att jag inte längre mår lika bra och allt blir mycket tyngre. Mina ben blir med tiden tunga som bly och minsta rörelse känns tungt. Det inverkar också mycket negativt på humöret.

Nu i sommar har jag inte kunnat motionera så mycket som tidigare, knappt alls faktiskt. Inte p.g.a min hälsa så mycket, utan snarare bara omständigheter och lathet. Det senaste året har faktiskt varit svår, för min fru har börjat arbeta igen och det har varit svårt att passa in motionerandet när man måste beakta hennes tidtabell, den egna hälsan och ännu vädret (läs: bekvämlighet eller lathet).

Trots att jag inte motionerat så mycket, så har min kondition inte sjunkit riktigt lika drastiskt som tidigare. Vad detta beror på vet jag inte men jag tror kosttillskotten spelar en viktig roll i detta. Jag har inte arbetat lika mycket fysiskt som tidigare, så det förklarar inte saken, snarare tvärtom.

I lördags gjorde jag en mycket tung runda som jag aldrig kunde föreställa mej att jag skulle klara av så lätt som det gick. Det var en runda på 9 km med flera branta och långa backar. Tidigare brukar min syn bli oklar av belastningen i de tyngsta backarna och en efter ett långt uppehåll, som nu, brukar jag inte klara av backarna utan att stanna upp och gå en bit. Nu hade jag inga som helst problem med sådant, utan det gick överraskande lätt.

Visst det kändes i benen och så men hjärtat orkade mycket bättre än normalt. Delvis beror det nog på det långsamma tempot (ungefär 2 minuter långsammare per km jämfört med bästa tiden) men jag tror att det också spelar en viss roll att jag börjat använda magnesium regelbundet och inte bara då jag får oroliga ben.

För ett år sedan hade jag problem med rytmstörningar i hjärtat. Man hittade inget fel fast rytmstörningen var tydlig. Jag hade dock inga störningar under belastning men dessto mer under vila. Nu känner jag inte av några sådana problem. Tidigare var störningarna värre efter att jag hade motionerat men nu märker jag inte ens av det då. Man använder ju magnesium vid behandling av akuta rytmstörningar, så det finns ju en klar koppling mellan dem och kanske var det ett symptom på magnesiumbrist.

Jag brukar ju också få väldigt oroliga ben efter att ha motionerat och det hjälper att ta magnesium. Jag har haft mindre problem med det nu den senaste tiden, jag minns faktiskt inte när det var senast. Ska se om jag märker av andra positiva effekter, för magnesium är ju bl.a. viktig för att nervimpulserna ska fungera som de ska.