I sommar har vi fått ganska bra med jordgubbar. Ifjol fick vi bara en liten bråkdel av det vi fick i sommar och vi kunde ha fått mera om jag bara hade orkat sköta jordgubbslandet bättre. Problemet är att min rygg inte håller för att stå krokig långa stunder, så nu är landet fullt av ogräs och plantorna har fått växa allför mycket.

Vi skulle ännu få lite till men getingarna äter tyvärr upp dem då inte längre har blommor att leva av. De har dock gjort ett gott arbete med att pollinera dem och utan deras hjälp hade vi inte fått något alls, så jag låter dem äta upp de sista i fred.

Nästa år tror jag att vi kommer att få ännu mera, då alla bänkrader inte var jämngamla och ett par bänkar (av totalt fyra) gav mycket mindre än de äldsta bänkarna.

Vi fick stora och vackra jordgubbar men de första bären var inte så söta. Jag misstänker att det berodde på det svala vädret. Senare när det blev varmare blev också bären sötare. Vi hade även problem med att en hel del bär möglade men totalt sett fick vi nog kanske 20 kg som vi mestadels åt upp. En del fick vi frysa ner men vi köpte nog jordgubbar även i år.

Kanske får vi tillräckligt i nästa år för att inte behöva köpa alls men det beror på hur de nu växer till sej. Jag hade även tänkt expandera vårt jordgubbsland på en liten höjd men där har det växt jätteslide som är hopplöst att bli av med. Jag har grävt bort 3 skottkärror med rötter men likväl har det lämnat någon liten rot nånstans varifrån det växer upp nytt.

Jätteslide växer mycket snabbt och är som sagt mycket besvärlig att bli av med. Förra hösten grävde jag upp massvis med rötter men likväl växte det upp nytt i år. Jag har nu grävt noggrannare men jag har ännu inte fått bort allt och jag vet inte om jag kommer att få det heller. Ett litet tips till alla som överväger att plantera jätteslide: GÖR DET INTE! De ser bra ut men de tar sakteliga över hela trädgården och att få bort dem är mycket arbetsdrygt. Det går heller inte att få dem att hållas på ett bestämt område, inte utan att gräva ner djupa (> 1 meter) hinder för rötterna så att de inte kan sprida sej.