Jag har en cykel vars styre är onödigt lågt. Det känns som om jag plogar marken med näsan när jag cyklar och därför ville jag höja styret men det var inte så simpelt då jag inte vet något om cyklar och Headset är helt obekant för mej.

Jag var i cykelaffär och de rekommenderade ett styrstag, eller vad det nu heter, som går att vinkla i önskat läge. Det hjälpte lite men inte tillräckligt. På nätet hittade jag en extender som höjer styret mycket mera och det fungerar mycket bättre.

Första problemet var att installera det men som tur var hittade jag bra tips på nätet. Först måste man få bort stjärnmuttern och den är inte menad att fås bort men det gick genom att borra loss den övre delen och knacka ner den lägre en aning. Sedan fick man den övre att tilta snett varvid man kunde fiska bort den med en krok. Sedan  gick det att göra detsamma med den undre. Det var väldigt lätt när man väl visste hur det ska göras.

Nästa problem var att jag inte hade schims att lägga mellan så att lagren stöds. Så nu måste jag skaffa sådana. Jag visste inte att det är själva styret som håller lagren på plats och fast jag hade vetat så kunde jag inte ha vetat hur många schims jag behöver innan jag prövat montera och kunnat mäta.

Jag har aldrig gillat att skruva med cyklar för allt är gömt och man måste bara veta hur man ska göra. Bilar är lättare att klura ut genom att titta på konstruktionen men på cyklar är konstruktionen ofta bortgömd. Nå, idag är det lättare när man finner hjälp på nätet och kanske börjar jag skruva mera med cyklar nu när jag kommit igång lite. Om kände någon som sysslat med dylika saker och som man kunde fråga, skulle det underlätta väsentligt men tyvärr känner jag ingen som sysslar med cyklar.