Under semestern bestämde jag mej för att byta stötdämparna fram på min E46 coupé, eftersom bakstötdämparna böt jag tidigare i vår och de var helt slut. Samtidigt tänkte jag byta bussningarna i den undre bärarmen framtill när jag ändå håller på.

Arbetet blev genast mera drygt än jag väntade mej. Bulten till ABS sensorn var fastrostad och gick av men det märkte jag inte innan satt ihop allt igen. Så nu blir det ett kul arbete att borra ut bulten för att få fast sensorn igen. Lättare hade det varit om jag hade märkt att den gick av och jag kunnat borra loss den när allt var lossat från bilen.

Att få loss bussningen av bärarmen gick lätt med en utdragare men att få den nya tillbaka utan att ta loss bärarmen visade sej vara väldigt knepigt. Så pass knepigt att jag beslöt mej för att samtidigt byta hela bärarmen och samtidigt som jag gjorde det böt jag också reaktionsstagen och p-ändarna. De kostar inte så mycket, så jag tänkte att det är bäst att byta dem också.

Annars gick arbetet ganska smärtfritt förutom att det var svårt att få fjädrarna ihopklämda tillräckligt men det berodde nog åtminstone delvis på att fjädrarna var lägre än original. Jag vet inte om de är M-sport eller något annan tillverkares men de är ca 10-20 mm lägre än original. Det gjorde att jag inte fick de nya genomslagsstopparna att passa men det var inget fel på de gamla så jag använde dem.

Att sätta ihop och tillbaka alla delar var inget problem men kvar är ännu att få fast den ena ABS-sensoren. Jag var på hjulinställning idag och hjulen peka rejält fel, så det var bra att få dem snabbt fixade.