Det känns som om sommaren just började och nu lider den redan mot sitt slut. Nå, jag har haft en lång semester (6 veckor) och det har jag nog behövt. Hälsan har heller inte krånglat om man undantar att jag sträckte ryggen och att tummarna (!) värker rätt så ordentligt.

Jag är första dagen på arbetet idag och jag har snart tid till läkaren. Jag hade varit hos läkaren redan under semestern om det bara hade gått att få en tid men detta var första lediga tiden som fanns för snart en månad sedan då jag bokade den. Det gäller alltså att inte bli sjuk under semestern!

Jag vet inte riktigt vad som felas mina tummar men de började helt plötsligt värka riktigt ordentligt. Jag har svårt att få upp burkar och göra sånt som kräver kraft av tummarna. Det känns som om jag hde stukat dem men det har jag inte och jag har heller inte gjort något som borde kunna orsaka något dylikt.

Min mamma har samma besvär med sina tummar och hos har reumatism. I de övriga fingrarna har jag ju haft värk i ca 15 år redan och man misstänkte reumatism. Ett blodprov påvisade det också men så kom MS-diagnosen emellan och nu är ju allt MS fel. Värken i de övriga fingrarna är dock lite annorlunda. Jag har också värk i tårna men bara när jag går eller står. Fingrarna värker hela tiden men det gör inte tårna.

Får se vad läkaren anser om detta. Min gissning är att jag får inflammationsstillande värkmedicin och så sopas det hela under mattan. Kanske finns det inga behandlingsmöjligheter men jag vill ha ett namn på mina besvär så jag kan söka hjälp hur man lever med dem.