Fruns 523 Touring har under en längre tid läckt från kylaren och jag har varit tvungen att fylla på allt emellanåt. Det har inte varit nåt stort läckage men ibland har jag inte kommit ihåg att kolla nivån innan värmen har slutat att fungera och då är det verkligen dags att fylla på!

Först tänkte jag att det blir att byta hela kylaren, då de ofta ger upp på äldre bilar, men när jag tittade närmare såg jag att det var vått under expansionskärlet som sitter fast i kylaren. Jag bestämde mej för att först pröva att bara byta tätningen mellan expansionskärlet och kylaren, för det skulle spara mycket möda och pengar.

Jag hämtade tätningen och lossade expansionskärlet. Den satt hårt som attan men lite såpvatten hjälpte till att lossa. Jag bräckte försiktigt med en liten kofot och mm för mm lossnade den, för att till sist släppa helt. O-ringen såg annars bra ut men på ett område fanns det små räfflor och även om de var små, så räcker det till då det är tryck i systemet för att det ska läcka.

Att sätta dit den nya tätningen var inget problem och jag trycket ner expansionskärlet så långt det gick och resten knackade jag försiktigt med en gummihammare. Efter en ordentligt luftning, det fanns verkligen mycket luft i systemet, så har jag inte märkt av något läckage. Så tack vare att jag kollade först varifrån det läckte sparade jag mycket pengar och möda. Hela arbetet tog ca 1 timme och kostade en tätning, vilket är en bråkdel (ca en femtionde del) av vad en ny kylare kostar.