Jag upphör aldrig att förvånas över vilka galningar det finns i trafiken. Jag har kört bil i 20 år och jag har sett en hel del nära ögat situationer men det jag såg igår var nog det värsta hittills.

När jag körde hem från arbetet kom jag ifatt en Mercedes som körde sakta och osäkert. Den vinglade från sida till sida och saktade och gasade på om vart annat. Ibland bromsade den utan orsak och den t.o.m blinkade till vänster mitt i en högerkurva.

Efter ett tag svängde den in mot vägkanten och saktade in, så jag antog att den skulle svänga av och då det var en raksträcka med fri sikt framför, så körde jag om. Han (eller hon) körde trots allt 20-30 km/h saktare än begränsningen. Att komma förbi var inga problem och Mercedesen lämnade långt bakom.

När jag var mitt i en svag kurva och uppförsbacke ser jag till min förskräckelse Mercedesen i backspegeln när han håller på att köra om mej samtidigt som en gammal Saab kommer från andra hållet. Jag saktar snabbt in för att släppa honom förbi innan han frontalkrockar med Saaben men det lämnade likväl inte många meter över mellan bilarna.

Om jag inte hade märkt omkörningen och saktat in, skulle vi alla tre ha krockat. Personen i Saaben skulle aldrig haft en chans att överleva en sådan smäll. Mercedesen körde rejält över 100 km/h för att komma förbi mej som körde 70 km/h (enligt begränsningen). Hur hårt Saaben körde vet jag inte men fast den hade stått stilla skulle resultatet ha varit förödande.

Efter att bilen kom förbi, saktade den in och körde som tidigare ungefär 20 km/h under begränsningen. Undrar just vad personen som körde tänkte just då. Även i fortsättningen var framfarten osäker. Svängde själv av men kanske man borde ha fortsatt och följt bilen dit den var på väg för att se om personen som körde var berusad eller bara dum.

Nu ångrar jag att jag inte gjorde så men till mitt försvar vill jag påpeka att jag var väldigt chockad av vad som just hände. Det var väldigt nära att minst en person skulle ha blivit dödad och flera skadade p.g.a en persons bristande omdömme och idioti. I Mercedesen fanns flera personer men de såg ut att vara väldigt korta, för de syntes knapp bakåt.

Jag undrar om föraren var berusad eller om det var någon som just fått körkortet. Kanske var det en yngling utan körkort som lånat bilen olovandes, den osäkra körstilen och bristande omdömmet skulle tyda på detta men det kunde även tyda på en berusad förare. Jag vet inte vilket som är värre av de möjligheterna men jag blir ännu stressad när jag tänker på vad som hände och speciellt vad som kunde ha hänt.

Som tur var jag själv observant nog att kunna göra mitt för att avstyra olyckan men i övrigt var det mera frågan om tur än skicklighet som räddade oss från olyckan. Hoppas att jag aldrig behöver uppleva något dylikt mera men tyvärr tycks dylika omkörningar bli allt vanligare.