I sommar måste jag se över isoleringen på mellantaket. Speciellt då ventilationsrören som är alltför dåligt isolerade. Vi har ett system som tar tillvara värmen från den utgående luften och som värmer luften som kommer in men det fungerar inte då rören är så dåligt isolerade att luften svalnar innan den kommit fram. Det gör att det kommer iskall luft från ventilationen och det åter gör att vi får ofta ont i halsen.

Vår huvudsakliga värmekälla är en täljstensspis samt en luftvärmepump (en Fujitsu ASYB 12 LD) och det fungerar bra så länge det inte är kallare än -20 grader. I natt har det varit -26 grader och då fungerar det inte så bra. Luftvärmepumpen blåser bara kall luft och jag måste elda två gånger om dagen. Idag steg jag upp kl. 6 för att hinna elda innan jag for till arbetet. Jag var också tvungen att sätta på elvärmen i sovrummen för att minska på draget från fönstren och ventilationen.

Om jag stänger av luftkonditioneringen så hålls värmen mycket längre och draget känns inte lika mycket men det är inte speciellt lämpligt, eftersom luftkvalitén blir då snabbt dålig. Speciellt nu när äldsta pojken har inflammerad struphuvud går det inte att göra så, eftersom det gör hans symptom värre. Varm och torr luft gör att han får svårt att andas. Bäst andas han när han ligger under den kalla ventilationen, vilket är den ursprungliga orsaken till inflammationen. Det hjälper också om man sätter honom i duschen och väter ner väggarna med varmt vatten. Fukten gör att han andas bättre.

Han hade samma sak som 1 åring och det gör att han får lätt samma problem pånytt. Som tur är borde kylan bara hålla i sej ett par dagar till. Jag har själv också haft ont i halsen och feber i flera dagar. Idag är jag tillbaka på arbetet fast jag ännu inte är helt återställd. Ikväll måste jag bära in mera ved, vilket jag inte ser fram emot då de lovat närmare -30 grader och jag ännu är förkyld. Det såg ut att bli en mild vinter men de senaste dagarna har nog varit normalt kalla för årstiden.