Idag var det -22 grader när jag körde till arbetet. Vid dylika temperaturer tar det väldigt länge att få upp värmen i bilen och motorn vill inte hinna bli helt varm på de 22 km jag har att köra. Redan ifjol (första vintern med bilen jag har nu) satte jag paffbitar framför kylaren för att motorn skulle bli snabbare varm men det fungerade bara delvis bättre. Om det var riktigt kallt blev motorn likväl inte så varm som den ska vara.

Av den orsaken skaffade jag ett par plastbitar del nr 8 i bilden nedan() som BMW säljer för att täppa till luftintaget till kylaren. Det täpper till effektivare än mina paffbitar men likväl tog det en bra stund innan motorn var riktigt varm. Jämfört med tidigare är det nog mycket bättre och det sänker bränsleförbrukningen en hel del. Får se hur det fungerar när det blir lite mildare, blir motorn överhettad då. Jag tog nämligen inte bort paffbitarna och kylaren är ganska effektivt tilltäppt. Om det blir problem så är det dock lätta att plocka bort.