Jag har sedan tonåren lidit av extrem trötthet (fatigue), som jag först trodde att berodde på just tonåren men när symtomen inte blev bättre med åren, snarare tvärtom,  så började jag inse att det var något annat. Kanske var det till en börjar mest tonåren som var problemet men med tiden var det andra saker som hindrade mej från att kunna fungera normalt.

Ett problem var bl.a. kronisk anemi som jag har lidit av sedan liten. Jag har haft dåligt hemoglobin så länge jag kan minnas. När jag gjorde värnplikten skulle vi donera blod men mitt hemoglobin var så dåligt att jag nästan fick övertala dem att få donera. Detta trots att jag mådde bättre än på många år. Visserligen betyder det inte att jag mådde speciellt bra men jag visste faktiskt inte hur det kändes att må riktigt bra, eftersom jag aldrig gjort det.

Efter värnplikten började jag studera och till en början gick det ganska bra men efter ett tag tog tröttheten överhand igen. Tröttheten var nog med hela tiden men jag kunde kompensera för den genom att det var nytt och intressant. När tröttheten började kännas för mycket, trodde jag att det var skoltrötthet och jag valde att studera utomlands ett år för att se om jag kunde återfå intresset för att studera. Året utomlands var inte positivt för min hälsa, även om det var det i övrigt.

Innan jag for var jag i absolut toppform. Jag sprang 10 km på 32 minuter och jag övervägde att ställa upp i mindre tävlingar. Efter värnplikten hade jag haft problem med knäna men problemen började på allvar när jag var utomlands och det gjorde att jag inte längre kunde träna och det var inte bra för min hälsa. Kosten var heller inte riktigt optimal det året och hälsan försämrades väsentligt.

Anemin ställde till stora problem. Trötthet, orkeslöshet och näsblod ställde till stora problem. Det var om möjligt ännu svårare att följa med på föreläsningarna utan att konstant nicka till och gäspa. Situationen blev snabbt bättre då jag började använda starka B-multivitaminer. Då förbättrades hemoglobinet och problemet med näsblod försvann. Jag fick mera energi men kvar var problemet med att hålla ögonen öppna och gäspningarna.

Hur jag lyckades ta mej genom högskolan vet jag inte. Min frånvaro var större än närvaron och även då jag var närvarande var jag frånvarande.. Koncentrationssvårigheterna blev värre och när jag började arbeta hade jag stora svårigheter. Jag var inte utbildad programmerare men jag började arbeta med just programmering. Det ställde stora krav på mej att lära mej nytt men det rimmade dåligt men trötthet och koncetrationsproblem. Det kändes som om min hjärna inte ville fungera alls.

Efter lite över ett år i arbetslivet kom då de första MS-symptomen och ganska snart var jag på en längre sjukledighet (2 månader). Efter sjukledigheten kändes det plötsligt som om min hjärna hade börjat fungera bättre. Kanske behövde den lite vila eller så gjorde MS:en att hjärnan fungerade sämre när skoven var på gång. Riktigt bra fungerade den inte men mycket bättre likväl. Nu började dock medicineringarna som ställde till med nya problem..

I många år, det blir väl 10 år i höst, har min MS och medicineringarna gjort det svårt att orka hänga med i arbetslivet. Koncentrationsproblemen har blivit mindre och jag orkar på ett helt annat vis än tidigare och detta är tackvare vissa kosttillskott. Jag har i många år aktivt sökt efter kosttillskott som kan hjälpa mej med mina problem och jag tycker att jag har hittat en del verkligen effektiva sådana.

Idag mår jag bättre än någonsin tidigare och så har jag känt mej  sedan jag började ta kosttillskotten. Min hälsa blir gradvis bättre med undantag för neuropatin som lämnade efter de första, och enda, skoven, samt problemen med blodcirkulationen i nacken med den värk som tycks höra till det.  I höstas kände jag dock att det ännu finns utrymme för förbättringar och det är något jag desperat behövde för mitt arbete kräver att jag ständigt utvecklas och lär mej nytt.

Det fick mej att söka nya kosttillskott för att förbättra minnet och koncentrationen. Jag har nu använt dem i ett par månader och jag måste säga att de verkar fungera. Idag minns jag mycket bättre och orkar koncentrera mej på ett helt annat sätt än tidigare. Jag har inte fått mera energi men jag kan arbeta bättre likväl. Jag vet inte exakt vilkla kosttillskott som gör vad men jag ska skriva mera om vad jag använder och vad som tycks fungera senare.