Kanske är det så men inte för min del. Jag har alltid varit morgontrött men det har förändrats en aning genom åren. Ofta har jag varit trött för att jag har sovit för lite men nu är jag ofta trött fast jag skulle ha sovit tillräckligt och bra. När jag vaknar känner jag mej yr ihuvudet, vilket gör det svårt att ens försöka stiga upp. När det känns som att man kommer att svimma direkt när man lyfter huvudet, är det lätt hänt att man ger upp och då brukar jag omedelbart somna om bara för att åter vakna upp 10 minuter senare.

Det känns alltså som om blodcirkulationen till hjärnan är hämmad, vilket orsakar syrebrist, vilket åter orsakar yrsel och kanske även illamående (det kanske beror på hunger eller lågt blodsocker). Kanske har jag fel men det förvärras om jag har stela muskler i skuldrorna i nacken. Det blir också värre om jag använder en kudde som trycker på nacken.

Jag har i vaket tillstånd märkt att ögonenlocken vill stänga ifall jag har nåt som trycker på nacken. Jag har t.ex. en läderjacka vars krage pressar på nacken när jag sitter med den på. Det gör att när jag kör bil så har jag svårt att hålla ögon öppna fast jag annars inte är sömnig eller ens speciellt trött. Om jag tar av mej jackan försvinner problemet. Jag tycker att det är ett tydligt symptom med klar orsak och verkan.

Tidigare hade jag ofta problem när jag satte mej ner. Då tycktes blodtrycket sjunka så att jag började nästan omedelbart nicka till eller hade svårt att hålla ögonen öppna. Detta fast jag inte egentligen kände mej trött. Jag började också gäspa hejdlöst och fick en tryckande känsla i huvudet. Känslan gjorde att jag fick ett nästan panikartat behov att lägga mej ner, vilket oftast var omöjligt eftersom det vanligen hände i skolan.

Om jag var hemma och kunde lägga mej ner, så lättade trycket i huvudet men jag kände inget behov av att sova, jag var helt enkelt inte sömnig. Om jag då tog en bok eller tidning och började läsa, då återkom problemet med att hålla upp ögonen och trycket i huvudet ökade. Om jag lade ner boken eller tidningen lättade besvären. Dessa besvär gjorde att jag hade svårt att studera. Det var svårt att följa med på lektionerna när all energi gick åt att försöka hålla ögonen öppna och inte gäspa. Det var svårt att läsa läxor och till proven när ögonen inte ville hållas öppna så fort man rörde vid en bok.

Tidigare kändes det som att mina ögon bara var till hälten öppna och jag såg alltid trött ut. Detta ändrades när jag började använda alfalipoinsyra och acetyl-l-karnitin. Plötsligt öppnades ögonen ordentligt och jag började se piggare och friskare ut. Jag fick höra många kommentarer om hur frisk jag såg ut. Jag kunde efter det sitta utan att nicka till eller gäspa hejdlöst men fortfarande har jag problem ifall något pressar på nacken.

Jag tycks helt enkelt ha något besvär med blodcirkulationen och det besvärar mej något ofantligt. Inte så mycket som tidigare kanske men på ett annat sätt. Tidigare märkte jag aldrig att tryck på nacken skulle öka besvären på samma sätt som nu och det verkar som om de besvären blir värre med åren. Kanske skulle jag ha nytta av en CCSVI-operation men det har jag inte råd till och jag vill heller inte vara någon försökskanin. Jag vill inte tvingas åka till Polen för att opereras, utan det ska nog vår sjukvård sköta om ifall det behövs.