I USA har en pojke avlidit p.g.a att hans föräldrar inte tagit honom till läkare, trots att han önskat det (källa: Aftonbladet). Man kan bara hoppas att inget dylikt skulle hända här hos oss och det borde det ju rimligen inte heller göra och det är ju styrkan bakom vår sjukvård. Dock är man ofta tvungen att köa och ibland ganska länge men är läget akut så får man nog snabbt vård.

Vissa vill ju att vi ska privatisera sjukvården för att på så sätt effektivera den. Som om privatisering automatiskt skulle betyda att sjukvården skulle fungera bättre. Eventuellt skulle den bli billigare men då blir det nog på vårdens och därmed pationtens bekostnad. Man behöver ju bara se på USA för att snabbt inse att det är ingen bra modell.

Deras sjukvård är dyr vilket gör att en sjukvårdsförsäkring kostar väldigt mycket och det gör att många väljer eller tvingas vara utan. Det leder till sorgliga nyheter som denna. Vår sjukvård är inte perfekt men nog är den bättre än ett privat alternativ. Tyvärr tvingas många här hos oss också att uppsöka privata mottagningar bara för att få vård inom rimlig tid. Alla har inte råd till det och det skapar en orättvisa i samhället. De som har pengar får bättre vård.

Om alla kunde få vård inom rimlig tid skulle detta inte vara ett så stort problem men som det är nu är situationen ibland oacceptabel. Jag har själv varit tvungen att uppsöka privat mottagning då jag inte kunnat vänta längre. Detta trots att jag egentligen inte hade råd. Jag kom snabbare till en läkare men tyvärr var kvalitén undermålig och med facit i hand hade det varit bättre att vänta eller uppsöka akutvård, vilket är det jag borde ha gjort.