Igår bör jag slutljuddämparen på pappas bil (VW Vento). Äntligen ett arbete som gick utan strul. Lite irriterande var bara att bilen var våt och det droppade vatten i ansiktet på mej när jag arbetade. Någon tidigare reparatör hade krånglat med en extramuff mellan själva röret och ljuddämparen och därför spärrade den gamla ljuddämparen ut ca 5 cm längre än normalt.

Jag märkte det nog redan innan jag började, för det syntes tydligt att avgasröret stack ut längre än normalt, men jag tänkte inte dessto mera på det. De hade antagligen satt muffen dit för att få den gamla ljuddämparen att passa på ett nytt rör och ljuddämparen var säkert en aning rostig redan då. Pappa hade nämligen en verkstad att byta början på avgasröret för nåt år sedan men den bakre ljuddämparen böt de inte den gången och det var nu den som behövde bytas.

Som tur hade inga delar rostat fast och allt kom loss utan våld. Även de nya delarna gick att få på plats utan större problem. Hela arbetet gick nog en bra bit under en timme och de innebar en ganska bra inbesparing för min pappa. Själva dämparen var inte dyr men på en verkstad hade delen varit dyrare samt att själva arbetet hade kostat en bra slant. Jag skulle tro att det hela blev att kosta ca 25% av det som det skulle ha kostat om det gjorts av en verkstad. Visserligen gick det åt lite tid och man blev skitig om händerna men vad gör väl det. Det är alltid trevligt att kunna hjälpa till.