Igår böt jag växelspak i min bil. På den gamla var styrkulan utnött och spaken glappade rejält. Den nya fungerar mycket bättre. Själva bytet var annars enkelt men att få växelstaget fast visade sej vara lite krångligt. Jag har ju ingen billyft, så bilen är upplyft med enbart en halldomkraft och det betyder att det är ganska trångt undertill. Utan att ta loss kardanaxeln är det ännu värre. Jag fick inte fast låsbrickan fast hur jag försökte men det visade sej att spåret som den kommer fast i inte kom fram med den nya spaken. Det är alltså plasttätningen som var bredare än på den gamla men genom att fila bort lite av plasten gick det att få fast brickan.

Den gamla växelspaksknoppen hade någon tidigare ägare limmat fast, så jag fick slå loss den genom att klämma fast en låstång runt den och slå till den. Det förstörde knoppen, inte helt, men jag hade köpt en ny redan i somras då jag visste av det från tidigare försök. Med ny knopp ser det annars också bättre ut för den gamla var både nött och skadad sedan tidigare. Så den nya spaken både ser bättre ut och fungerar bättre. Helt 100% är det inte ännu, måste byta en bussning i växellänkaget också men det gör jag inte själv, för växellådan måste sänkas ner för att man ska komma åt och det är helt omöjligt att göra hemma i garaget utan lyft. Ok, kanske nån akrobat på speed kan lyckas men jag tänker inte slösa energi på att ens försöka, utan överlåter nog detta arbete till en bilverkstad. I övrigt förlöpte arbetet utan problem, fast en halvtimmes arbete tog lite över en timme p.g.a strulet med att få fast spaken.

Idag blir det att byta ljuddämparen på pappas VW Vento. Mamma har tydligen kört rallycross på skogsväg vilket har fått avgasröret att gå av. Den har nog varit rejält rostig redan tidigare men den har gått av då ljuddämparen tagit i någonstans. Det har nog skett då mamma har hämtat pappa från skogen då han varit och fält träd. Mamma har en tendens att vara aningen vårdlös med bilen. Förra bilen, en Audi 100, var hon flera gånger i diket med och en gång höll hon på att backa ner i en sandgrop…