Inte ens de mängder D-vitamin jag tar har hindrat mej från att bli förkyld lagom till jul. Kanske inte så förvånande då det har varit stressigt värre, egentligen hela hösten, och nu kanske mer än någonsin. Det är som vanligt bihålorna som bråkar. Det samlas slem i dem och då blir de inflammerade. Borde kanske ha skaffat medicin som öppnar luftvägarna men det är så tråkigt att köa till en läkare bara för ett simpelt recept. Med medicinen tror jag att bihålorna skulle vara ok.

Nu är jag inte riktigt sjuk. Jag arbetar fortfarande och jag tror inte att jag har någon feber. Det blir alltid värre under natten och det beror väl på att slemmet rinner ner i bihålorna och halsen. Under dagen blir det lite bättre, då bihålorna torkar upp en aning. Jag har inte lika ont i halsen längre och det är jag glad för. Det känns som om vår luftkonditionering förvärrar förkylningen då blåser in kall luft i huset. Vi har en sådan som ska värma upp luften med hjälp av den utgående varma luften men det tycks inte fungera speciellt effektivt. Egentligen tror jag att problemet är dålig isolering runt rören, vilket gör att luften kallnar i rören innan den kommit fram till ventilerna. Vi borde isolera mellantaket bättre för isolering har sjunkit samman under de 20+ åren som gått sedan huset byggdes och på vissa ställen är isolering väldigt dålig.

Det är alltså samma sak varje vinter. När det blir kallt kommer det in kall luft via luftkonditioneringen och den kalla luften gör att jag får ont i halsen och bihålorna börjar krångla. Även barnen tycks lida en aning av detta. Speciellt flickan som är den som sover närmast ventilen. De sparkar alltid av sej täcket på natten och så får de kallt. På morgonen rosslar det i bröstet och det märks att de fått kallt. Kanske borde man åtgärda felet omedelbart och inte vänta tills sommaren men jag vet inte hur bra det är att fixa problemet nu när det är kallt och fuktigt. Vi har blåsull (eller vad det nu kallas) som isolering och jag vill inte sätta in mera av det men jag har funderat om man skulle ta bort ullen och sätta in skivor av glasull underst för att sedan sätta blåsullen på det.

Det är ett stort arbete men skulle bli ganska förmånligt tror jag. Jag tror också att det annars skulle fungera bra och då skulle det finnas ett lager med isolering som inte sätter sej eller flyttar på sej. En del av problemet med blåsullen är att den har flyttat sej och drivat p.g.a blåsten. Detta trots att vindskyddsskivorna hindrar blåsten från att komma in obehindrat. På sina ställen är det bara 10 cm med isolering och det är ju tok för lite. Trots att det är isolering runt luftkonditioneringsrören, skulle jag vilja att de var bättre isolerade. Det är bara några cm med isolering runt rören och det räcker inte till för att luften inte ska bli kall. Helst skulle jag begrava rören med blåsull för att luften ska hållas varm, eller åtmisntone inte bli lika kall. Nyttan med värmeåtervinningen försvinner ju som det är nu.