Jag har den senaste tiden reflekterat en hel del över hur min hälsa var tidigare och hur den är nu. Idag mår jag överlag mycket bättre än för bara några år sedan, detta trots min MS. Undantaget är då naturligtvis neuropatin.

Tiden före jag fick mina första allvarliga symptom, som var oroliga ben och senare känselstörningar i den högra handen, kände jag att min hjärna inte fungerade som den skulle. Jag hade mycket svårt att koncentrera mej och det kändes som om jag hade en svart dimma i huvudet som hindrade mej från att tänka klart. Detta var något som jag hade haft under en lång tid, flera år faktiskt, men som hela tiden gradvis förvärrades.

Det gjorde att jag hade svårt att prestera på mitt arbete som programmerare. Jag hade svårt att lära mej nya saker och det gjorde arbetet svårare, eftersom det var ett arbete som krävde att jag hela tiden lärde mej nytt. Det konstiga var att efter att jag kom tillbaka till arbetet efter en 2 månader lång sjukledighet, kändes det plötsligt som om jag hade lärt mej programmera, fast jag inte hade gjort något alls som hade med arbetet att göra under den tiden. Plötsligt kändes det som om min hjärna åter hade börjat fungera.

Jag led fortfarande av den extrema tröttheten och jag hade fortfarande ”dimman” kvar men det var lite lättare att koncentrera sej och jag mindes plötsligt saker som jag tidigare hade svårt med. Tidigare var jag ineffektiv eftersom jag var tvungen att hela tiden kolla upp saker jag inte mindes men nu plötsligt kunde jag koda hela dagen utan att behöva kolla upp saker. Det var en enorm skillnad och det gjorde arbetet så otroligt mycket lättare.

Jag tror att jag hade haft en akut inflammation i hjärnan under en längre tid och det var det som störde hjärnans funktion. Under sjukledigheten fick jag vila upp mej och inflammationen gick åtminstone delvis om. Det gjorde att hjärnan åter kunde fungera bättre. Visserligen återkom inflammationen efter ett halvt år och jag fick samma problem men nu med vänstra handen. Denna gång fick jag kortisondropp och det stoppade inflammationen. Som biverkning gjorde det att jag inte drömde något på flera år och det kändes lite konstigt.

Idag känns det som om min hjärna fungerar bättre än någonsin och det känns också som om den blir bättre för varje dag som går. Visserligen har jag sämre dagar emellanåt men trenden är i.a.f positiv. Idag minns jag saker mycket bättre än tidigare och det är åtmisntone delvis tack vare vissa kosttillskott. T.ex. tror jag att Kolin har haft en positiv verkan på mitt minne, för sedan jag börjat ta det regelbundet har jag haft lättare att minnas saker och att koncentrera mej. Någon ”dimma” lider jag inte längre av och jag är heller inte så trött som innan. För detta kan jag tacka acetyl-l-karnitin (jag har skrivit en hel del om detta tidigare).

Tidigare hade problemet mycket med koncentrationen att göra. Jag orkade helt enkelt inte koncentrera mej så att jag faktiskt skulle minnas det jag höll på med. Det gjorde mej osäker och jag vågade aldrig lita på mitt minne, för jag mindes fel så ofta. Jag glömde ofta bort ord, fast jag tidigare haft ett mycket bra ordföråd. Jag blev också väldigt dålig på huvudräkning fast det varit något som jag alltid varit bra på. Jag var dålig på att minnas namn och det var ibland genant. Jag har visserligen fortfarande svårt att minnas namn men nu är det på ett naturligt sätt dåligt och beror snarare på att jag inte sätter namnet på minnet än att jag skulle ha svårt att minnas.

Det konstiga med mitt minne är att jag egentligen har ett otroligt bra minne. Jag minns saker från min barndom som andra inte kommer ihåg. Alltså saker som skedde när jag var från 2-3 år gammal och t.ex. min syster minns knappt något från samma tid fast hon är nästan 4 år äldre än mej. Det konstiga är också att jag ofta minns saker som om jag betraktat dem utifrån min egen kropp men det är säkert bara minnet som spelar mej ett spratt.

För att ta exempel på saker jag minns från barndomen. När jag var 2 eller 3 år hade vi sommarstuga på ett annat ställe än då jag var 4 år och äldre. Därifrån minns jag väldigt tydligt hur jag en sommarmorgon sprang iväg från frukostbordet för att fara till bryggan och fiska spiggar med de andra barnen. Jag minns tydligt hur jag drog på mej mina stövlar och jag minns hur de såg ut, för de var så fula. Jag minns även hur jag skrattade när jag sprang iväg fick jag skulle inte ha fått fara iväg ensam, eftersom det fanns ormar längs stigen som ledde till bryggan. Sagt och gjort. När jag sprang längs stigen kom jag fram till en buske och ur den ringlöade sej en huggorm fram och samtidigt nappade vår granne tag om mej och lyfte upp mej i säkerhet. Allt detta minns jag hur tydligt som helst men naturligtvis kan jag inte vara 100% säker på att minns alla detaljer korrekt.

Det finns många sådana exempel. Ett annat exempel på hur mitt minne fungerar är att jag inte glömmer något jag gör berusad, även de gånger jag klåpat och blivit för berusad. Det är egentligen inte speciellt bra, för när man är så berusad skulle det ofta vara bättre att inte minnas men det positiva är att man lär sej undvika dylika tillfällen. När jag var yngre och studerade så gjorde jag en del misstag med alkohol men jag lärde mej av misstagen och numera undviker jag att använda alkohol i sådana mängder. En gång t.ex. drack jag 60% vodka alltför snabbt och det ledde förstås till alkoholförgiftning. Jag kunde inte gå eller stå och jag kunde faktiskt inte ens se. Oavsett detta minns jag ännu vad som skedde och hur det var. Tills jag somnade vill säga. Det var inte trevligt men som tur hade jag vänner som hjälpte mej.

Det känns lite konstigt att tänka på hur mitt minne fungerar för under en lång tid trodde jag att jag hade ett mycket dåligt minne och det egentligen först för ett par år sedan som jag började inse att jag trots allt egentligen har ett bra minne. Jag tror att jag återfick mitt minne efter att inflammationerna i hjärnan avtog och eftersom jag inte haft några nya skov efter de två första, så antar jag att jag inte heller har haft några allvarligare inflammationer efter det.

Jag tror att kosttillskotten har haft en viktig del i det att inflammationerna har hållit sej borta och jag tror också att den B-vitaminbrist jag led av under en lång tid har spelat en stor roll i sjukdomsförloppet. Jag har just satsat på kosttillskott som stimulerar hjärnan och som är anti-inflammatoriska. Nedan en lista på de kosttillskott som jag tror har varit viktiga för minnet.

  • Alfalipoinsyra
  • Acetyl-l-karnitin
  • Arginin
  • Kolin
  • DMAE
  • B12-vitamin
  • B6-vitamin
  • Folsyra
  • Omega3

För mer information om de olika kosttillskotten, se min lista över kosttillskott eller använd sökfunktionen.