Jag har nu prövat mina Belkin Powerline adaptrar och jag måste erkänna att de är en besvikelse. Först verkade de nog fungera men ett lite längre test visade att det gjorde de inte. I alla fall inte tillräckligt bra. Nu flytta jag dem in i huset för att få gigabit snabbhet till min NAS som är kopplad till TV:n. Jag har hittills använt en WLAN-adapter (Buffalo) och den har fungerat hyffsat bra men det blir ofta avbrott i signalen.

Jag kopplade NAS:en till Powerline-adaptern och fick nog genast en signal men tyvärr visa det sej snabbt att förbindelsen var mycket långsammare än WLAN. Jag kunde flytta filer med en hastighet på ca 1 MB/s jämfört med ca 6 MB/s med WLAN. Dock var signalen stabilare och det blev inga avbrott. Skillnaden i hastighet var så stor att det var en mycket klen tröst. Powerline är nog en stor besvikelse och ännu ett misslyckat försök att få kontakt till garaget utan att dra en ethernet-kabel dit.

Nästa sommar tror jag nog att det blir att dra en fast kabelförbindelse dit för inget annat tycks fungera acceptabelt. Jag hade hoppats att det skulle fungera att få ett nätverk via elnätet men det tycks fungera överranskande dåligt, speciellt då det inte ens fungerar acceptabelt inom huset. Problemet med WLAN är att själva WLAN-modemet (Belkin) tycks hänga sej om man kopierar mycket data via WLAN. Irriterande men det fungerar annars ganska snabbt.