Jag har alltid varit nervös att uppträda för människor, även sådana jag känner, och förr var det avsevärt värre än det är idag. Jag antar att blygheten och osäkerheten avtar med åldern men tyvärr påverkas jag mer fysiskt idag än tidigare. Tidigare kunde jag bättre dölja min nervositet men nu blir mina händer mera skakiga och jag har svårare att kontrollera min kropp. Ju mer nervös jag är dessto sämre kontroll har jag. Samma gäller om jag blir upprörd eller arg. Tidigare märkte jag ingen skillnad men idag kan jag börja skaka om jag blir riktigt upprörd. Det är irriterande.

I fredags gjorde jag ett litet uppträdanden inför mina arbetskamrater. Jag spelade alltså lite gitarr på vår julfest. Det gick inget vidare, åtminstone inte ur min synvinkel. Kanske lät det ok för de som inte visste hur det skulle låta men för mej lät det gräsligt. Jag spelade sämre än jag gjorde innan jag övat och det berodde på att nervositeten gjorde att mina fingrar inte lydde och det var fruktansvärt.

Det var kanske inte så smart att öppna med den svåraste låten men jag ville öppna med en låt som folk att ryckas med och det lyckades. Alla var direkt med på noterna när de hörde vad jag spelade och alla kände igen allt vad jag spelade, så helt katastrofalt var det inte men det är så frustrerande då jag vet att jag kan bättre, mycket bättre faktiskt. Jag vet inte om jag vågar mej på något ytterligare uppträdande då jag nu vet hur jag reagerar. Jag var rädd för att det skulle gå som det nu gick och det stärker ju inte ens självförtroende precis. Det skulle ha kunnat vara roligt, för jag tycker annars om att uppträda, men nu blev det inte så, även om folk tackade mej och sa att det lät bra. Jag vet inte om de bara är hövliga eller är jag för hård på mej själv. Jag har ju en tendens att vara alltför sjävkritisk.

När jag var yngre så hade jag nog klarat av spelningen bättre trots att jag hade varit mera nervös. Nu var jag inte så farligt nervös men tillräckligt för nerverna skulle spela ett spratt. Det var också irriterande att efter spelningen så kunde dra igenom hela settet utan problem. Nå, kanske behöver jag bara mera träning men det var lite oroväckande hur fingrarna faktiskt inte ville samarbeta. De ville inte alls lyda.