Tidigare var det så att bränsleförbrukningen ökade när man bytte till vinterdäck men med de 19″ lågprofildäck jag nu använder, så är det faktiskt tvärtom. Skillnaden är därtill ganska stor men hur stor kan jag inte säga med säkerhet, eftersom jag samtidigt bytte bränsle från 95 oktan till 98 oktan. Orsaken är att jag vill ha mindre etanol i bränslet nu på vintern då jag har bilen i varmgarage. Det kan orsaka kondens i tanken och jag inbillar mej att problemet förvärras av etanolen. Jag menar inte att detOm det faktiskt spelar någon roll vet jag inte men det verkar som om förbrukningen ökar snabbare med 95 oktan när temperaturen sjunker än men 98 oktan.

Det märks också tydligt att bilen rullar lättare med vinterdäcken än med sommardäcken. Jag brukar motorbromsa före jag ska svänga av i korsningar och jag måste nu börja motorbromsa lite tidigare. Förbrukningen har sjunkit med minst 0.5 liter per 100 km, kanske t.o.m 1 liter, men hur stor del är däcken och hur stor del beror på bränslet vet jag inte. Jag tror att bränslet är ganska liten del men jag tror att den är större än i somras, för det verkar som om temperaturen påverkar en del. Lägre temperatur orsakar alltså en större skillnad mellan förbrukningarna när man jämför 95 och 98 oktan (OBS! Enbart mina egna spekulationer det är inte verifierad fakta).

Innan jag böt till vinterdäck, började det bli svårt att hålla förbrukningen under 9 liter och medelförbrukningen med sista tankningen var exakt 9 liter på 100 km. Med vinterdäck har jag inga större problem att komma under 8 liter men jag vet ännu inte vad snittförbrukningen är för jag har ännu inte behövt tanka (jag mäter snittförbrukningen från körda kilometer och tankade litrar). Jag skulle gissa att medelförbrukningen är ungefär 8 liter per 100 km men kanske t.o.m mindre. Det är en ganska imponerande skillnad och det får mej att tänka att jag kanske borde byta ner mina 19″ fälgar till 17″ och köpa nya sommardäck med låg rullfriktion. Det skulle sänka förbrukningen och öka komforten men vägegenskaperna vid mer ”inspirerad” körning skulle lida en aning. Dock är det sällan det har någon egentlig betydelse.