Jag har antagligen skrivit om detta tidigare men tänkte göra en uppdatering. Nedan är en kronologisk lista på de mediciner jag testat för att hantera min neuropati, alltså för att minska smärtan till en acceptabel nivå.

  1. VioxxVar egentligen inte p.g.a neuropatin, för då hade jag ännu ingen sådan, men mot värk i fingrarna. Dock fungerade den mot smärtan som förestod neuropatin, vilket antagligen berodde på att det var inflammatiorisk process. Byttes ut mot Celebra när Vioxx drog bort från marknaden.
  2. Panacod Hjälper en liten liten aning mot neuropatin. Alltså bättre än inget men bäst fungerade det när det hela började och det var frågan om en inflammation.
  3. Celebra – Ersatte Vioxx efter att den drogs från marknaden.
  4. Neurontin – Första medicinen som var enbart för neuropatin. Fungerade dåligt trots att jag till sist använde maximal dos. Gjorde mej yr i huvudet och det var kanske största verkan som den hade.
  5. Cipralex – Skulle höja smärttröskeln men gjorde mej enbart illamående. Extremt illamående faktiskt. Använde det några månader innan jag gav upp.
  6. Efexor – Samma som ovan men gjorde att jag kräktes direkt och jag iddes då inte ens försöka.
  7. Temgesic – Första medicinen som faktiskt gjorde någon större skillnad. Biverkningarna var till en början extrema men sedan när jag blev van fungerade den bra. I början tog den bort smärtan helt men sedan när biverkningarna slutade, var också största nyttan borta. Dock fungerade den bäst av alla mediciner som jag prövat och med acceptabla biverkningar. Jag har dock varit orolig över hur en långvarig användning kommer att påverka mej.
  8. Lyrica – Modifierad version av Neurontin och fungerade lika dåligt men var väsentligt mycket dyrare.
  9. Triptyl – Höjer smärttröskeln men tar inte bort smärtan. Hjälper dock så att man står ut med värken men biverkningarna är för kraftiga. Gör en extremt trött samt apatisk.
  10. TramalErsatte Temgesic och har fungerat acceptabelt bra. Inte lika effektiv som Temgesic men jag har inte märkt av några biverkningar. Den är också en opiat, lika som Temgesic, men är inte alls lika stark och skillnaden märks tydligt. Tar inte bort all smärta men väl den värsta udden och det är det viktigaste. Jag behöver inte vara helt smärtfri så länge som jag är så pass smärtfri att jag kan leva med det. Utan någon värkmedicin alls kan jag tyvärr inte vara.