Igår fick jag äntligen det Belkin Play Powerline Gigabit Adapter Kit som jag hade beställt för ett tag sedan. Installationen var otroligt enkelt, kan inte bli enklare faktiskt. Bara att sätta dem fast i kontakten och koppla ethernet-kabeln till modemet och den andra i WLAN-routern. Det fungerade direkt, fast jag har inte krypterat förbindelsen ännu, men det borde bara vara att trycka på knapparna för det.

Jag testade först inne i huset och där verkade det fungera snabbt men jag kunde tyvärr inte testa snabbheten, för min andra dator är för tillfället på reparation efter att minnet gav upp på den. När det fungerade direkt, flyttade jag den andra adaptern till garaget och även där fungerade det direkt, trots att det är två säkringsskåp emellan. Snabbheten är nog sämre i garaget och jag har ännu inte kunnat testa det ordentligt men från http://www.ubuntu.com laddade jag ner deras nya distro med en snitthastighet på ca 100 KB/s, vilket jag tycker att är skapligt snabbt.

Som max kom det ner med 150 KB/s men emellanåt sjönk det ner till 70 KB/s. Under det for det aldrig. Ska testa hur det fungerar i mitt lokala nät i helgen men det verkar faktiktiskt fungera bättre än med WLAN. Det skulle vara bra, för nu får jag flera datorer kopplat samtidigt.