Igår prövade jag Tramal (Tramadol) för första gången och resultatet var ok, tror jag i.a.f. Åtminstone tog den bort den värsta udden av smärtan men som vanligt tog den inte bort all smärta. Dock är det ok att den tar bara bort den värsta udden, för det är den som är problemet och att vara helt smärtfri är nog en utopi för min del. Det går att uppnå men kostnaden är kraftiga biverkningar och det är pris jag inte är villig att betala. En viss smärta kan jag nog stå ut med för jag är van vid smärta efter 9 år med denna neuropati.

Tramal verkade inte ge några kraftiga biverkningar men det är lite svårt att säga med säkerhet då jag tog den ett tag innan jag gick och lade mej. Jag hade en del konstiga känslor som kanske var yrhet men det är svårt att säga eftersom jag låg och försökte somna. Av någon anledning kunde jag dock inte sova men jag har svårt att tro att det berodde på Tramal. Vanligen gör ju värkmedicin en trött och att man somnar lätt. Jag har bara sovit en timme eller två i natt och nu fick jag ta en Guarana-tablett för att orka.

Tramal har också kortare verkningstid än Temgesic. Temgesic fungerar bäst i ca 3-4 timmar men effektivt nog i upp till 8 timmar. När man tagit det regelbundet tror jag att en viss verkan sitter i ännu längre, kanske upp till 24 timmar, även om den inte är helt optimal. Tramal tycktes bara verka några timmar som mest och nu på morgonen känner jag inte av någon verkan alls men så har det ju också gått nästan 12 timmar sedan jag tog första tabletten. I morse tog jag ingen, för jag vill inte lida av eventuella biverkningar på arbetet. Om värken blir för svår, åker jag hem och tar en Tramal där. Skulle jag ta en tablett nu, skulle jag nog somna, eftersom jag sovit så lite i natt.