Förra veckan märkte jag att mitt förråd av Temgesic höll på att ta slut. Jag brukar ta ut 3 månaders dos på en gång för att inte hela tiden måsta springa på apoteket. När jag skulle hämta mera visade det sej att receptet gått ut och måste förnyas. Inga problem. Ett besök hos neurologens mottagning och jag blev lovad ett nytt recept på posten. Jag poängterade att det var bråttom för de är snart slut och de lovade att skicka receptet ASAP.

Dagarna gick men inget recept syntes till. Temgesicen tog slut men inget recept syntes eller hördes. Idag försökte jag gå dit men dörrarna var stängda och ingen svara på telefon. Jag vet inte om de har stängt på fredagar men ingen information fanns någonstans om detta. Inte ens på deras hemsida.

För ett tag sedan fick jag ett samtal från min fru som berättade att det kom ett brev på posten. Ett brev från neurologen. Inte fanns det något recept i kuvertet men väl ett brev som förklarade att Temgesic är narkotikaklassat och är den oftast missbrukade medicinen i landet. Vad har det med mej att göra? Varför skulle det inverka på mitt behov av smärtlindring? Varför fick jag då inget alternativ till Temgesicen?

Nu är situationen inte katastrofal, för jag har ett alternativ hemma, Triptyl, men det vill jag inte använda för det gör mej så trött. Jag ska hugga ved med min pappa i helgen och då är det inte bra att samtidigt börja med en triangelmedicin som man inte är van vid. Som tur är jag inte beroende av Temgesic, för då hade det varit katastrof. Helgen hade varit helt förstörd och jag hade inte kunnat sova på väldigt lång tid.

Jag minns hur svårt det var att sluta när jag var beroende och jag minns hur svårt det var trots att jag hade Triptyl som lindrade smärtan. Även nu är situationen tillräckligt svår, för värken kommer att vara svår. Som jag ser det är det otroligt ansvarslöst att bara sådär besluta sej för att avbryta en medicinering som pågått i 5 år nästan oavbrutet. Jag hade ett kort uppehåll på 3 månader ifjol, för att bli av med mitt beroende, men annars har jag använt det nästan dagligen.

Speciellt nu när det blir kallare är det svårt. Kyla förvärrar smärtan. Jag förstår inte hur en läkare kan tro att man kan sluta använda en medicin sådär på en gång utan att trappa ner användandet. Jag undrar om detta är någon form av hämdaktion för att jag anmälde min förra neurolog för felbehandling. Hur som helst bevisar detta återigen att vilken klåpare som helst kan vara läkare men egentligen har det redan bevisats, för i nyheterna står de ju om hur falska läkare har arbetat i åratal utan att åka fast.

Tillägg: Neurologen som tog detta beslut har jag aldrig träffat. Min kroniska neuropati kommer aldrig att försvinna och det är något jag får leva med resten av livet. Jag går på årliga kontroller men jag borde ha fått en tid för 6 månader sedan. Skulle han ha agerat utifrån patientens bästa, så skulle han ha givit ett recept som räcker tills jag har en kontroll hos honom och han kan ta ett beslut utgående från min verkliga situation och inte det som han tror. Nu gör han gissningslekar på min bekostnad.