Jag föröker inte hävda att alla vacciner är dåliga eller skadliga men vi borde föra en diskussion om vaccinernas nödvändighet när vissa vacciner har uppvisat oroväckande hög skadenivå. Ta svininfluensavaccinet t.ex. som orskade narkolepsi hos många. Nyttan med vaccinet överdrevs lika som svininfluensans farlighet. Samtidigt förtryckte man information om alternativa hälsovänligare åtgärder. T.ex. D-vitamin i ordentliga doser borde kunna ge ett förbättrat immunförsvar utan risk för narkolepsi.

Det har framkommit forskningresultat som visar att vaccinerade barn är oftare sjuka än ovaccinerade. Utgående från namnet på siten som jag länkade till, så kan man anta att den inte är extremt objektiv i frågan men det fråntar nog inte allvaret i resultaten. Vi bör komma ihåg att resultaten är extremt oortodoxa i forskningskretsar, där man oftats vill påvisa vaccernas nytta.

Det är också fysiologiskt förklarligt varför vaccinerade skulle vara mera sjuka än ovaccinerade, eftersom man kan anta att vaccinerade barn har ett ”latare” immunförsvar än ovaccinerade barn vars immuförsvar byggts upp utan manipulation. Det är bara mina spekulationer men jag tycker att det är uppenbart att man inte bör ge vacciner mot relativt ofarliga sjukdomar och t.ex. HPV-vaccinet låter som en dålig idé i mina öron. Speciellt om man beaktar de negativa resultat som man fått men som tycks tystas ner.

Att ta vaccin emot influensa kan vara vettigt ifall man har hjärtproblem men att göra som här på vårt kontor, där man erbjuder gratis influensavaccin för de som vill ta det. Är både onödigt och slöseri. Vaccin emot influensa anser jag vara helt bortkastat undantag en lite riskgrupp. De flesta skulle få mycket bättre resultat av att se till att deras D-vitamin nivåer är tillräckliga, vilket innebär 120-200 nmol/L. Med sådana nivåer minimerar man risken att insjukna utan att riskera att få allvarliga bieffekter, typ narkolepsi eller andra otrevliga biverkningar. T.ex. min pappa hade redan viruset i kroppen när han fick vaccinet men utan symptom och det gjorde att han var sjuk hela vintern. Liknande historier har jag hört av många men jag har aldrig hört att någon skulle ha märkt negativa effekter av att ta D-vitamintillskott.

Idag vill forskarna och läkemedelsbolagen hitta på vacciner emot lite av allt. Det beror på att vacciner ska tas med jämna mellanrum för att ha fortsatt verkan och det betyder att de får en stadig inkomst från vaccinerna. Genom att hitta på nya saker att vaccinera emot, så utökar man sina möjligheter att mjölka pengar ur folk. Fast en eller två vacciner är ofarliga att ta, så vet vi inte vad som sker när man tar en cocktail av olika vacciner. Vaccinerna innehåller dock flera ämnen som är allt annat än bra för oss och vad jag vet gör ingen studier över vad som sker när man kombinerar flera vacciner.

Vi ger våra barn ordentliga doser med D-vitamin och när jag jämför våra barn med mina arbetskampraters barn, som inte får liknande doser, så är mina barn mycket friskare. De yngsta har varit i dagis hela hösten och ännu har de inte varit sjuka en enda gång. Sonen som är skolan hade feber en dag tidigare i höst men även han har klarat sej ifrån de sjukdomsepidemier som härjat på skolan. Jag tror inte att det är något sammanträffande. Samma gäller mej själv, för jag har inte varit sjuk de senaste 6 månaderna men det har frun varit flera gånger och hon tar inte D-vitamin regelbundet. Jag förstår inte riktigt varför hon inte gör det för hon vet nyttan och hon vet hur tråkigt det är att vara sjuk.

Vi tror och vill att en spruta ibland ska hålla oss friska så att vi annars kan slarva med vår hälsa hur vi vill. Tyvärr fungerar inte kroppen på det viset. Att vaccinera sej emot polio eller någon annan allvarlig sjukdom är nog vettigt men influensa och andra vanliga och relativt ofarliga sjukdomar är inte vettigt när man beaktar riskerna. Riskerna är visserligen små men så är också nyttan. Onödigt är också att jämföra med spanskasjukan som dödade miljoner med människor. Då pågick första världskriget vilket spred smittan snabbt samtidigt som folk svalt och hade brist på det mesta. Folk hade av den anledningen inte en tillräcklig motståndskraft men idag behöver vi drabbas på samma sätt även om samma influensa skulle härja. Det är antagligen orsaken till att svininfluensan inte blev så allvarlig som man befarade, för man utgick från felaktiga premisser.