Fyrtaktsmotorns grundprincip är i stort sätt samma nu som den var i början. Största skillnaden är väl att bränsleinsprutning blivit ett måste och att turbo har blivit vanligare. Motorerna har blivit mycket effektivare och ger mer effekt med mindre förbrukning än tidigare men ännu finns mycket att göra. Frågan är om motorer som använder flytande bränslen har kommit till en återvändsgränd, där man inte längre kan optimera den tillräckligt för att konkurrera med effektivare lösningar.

Nya uppfinningar och lösninger dock hopp om att fyrtaktsmotorn ännu har en framtid. Eller hopp och hopp, det är ju lite frågan om konstgjord andning, för i något skede blir den nog likväl utfasad och det är nog oundvikligt i.o.m att olja är en begränsad tillvara. Här är en länk till en väldigt intressant lösning men det kommer nog att dröja innan vi ser denna lösning ute på marknaden. En annan intressant uppfinning är denna från BMW, som vi nog kommer att se snabbare ut på markanden än föregående lösning.

Dagens motorer är nog otroligt mycket bättre än gårdagens. Jag minns hur irriterande gamla förgasarmotorer kunde vara. Törstiga var de också. För att ta ett exempel. Min första bil var en BMW 520i med en sexcylindrig motor och förgasare. Dagens motsvarande är en turbomatad fyrcylindrig motor. Min gamla gav 122 hk och den drog sällan eller aldrig under 10 liter per 100 km och jag skulle gissa att den hade en snittförbrukning på rejält över 10 liter. Dagens version ger 184 hk och har en förbrukning på 6.8 liter per 100 km, detta trots rejält ökad vikt.

Annars är också dagens modell mycket säkrare och trevligare bil än min gamla. Den var på sin tid en mycket bra bil men med dagens mått mätt så är den nog inte mycket att hurra för. Idag har man ställbara ventiltider, direktinsprutning (äkta direktinsprutning och inte bara som den ibland felaktigt kallades på 80-talet), turbo (hade man förr också men den fungerade inte lika bra som idag), effektiva automatlådor som i motsats till tidigare minskar förbrukningen och många mindre förbättringar som gör motorerna och bilarna bättre. Dock har det tagit lång tid och det vi ser idag borde vi ha haft redan för 20 år sedan och antagligen skulle vi ha haft det också om biltillverkarna inte bromsat. Att oljebolagen köpt bort patent för att bromsa utveckligen har heller inte gjort saken bättre.