I senaste numret av Auto Motor & Sport (som nästan liknade en reklamtidning för BMW men det är ju bara positivt…) presenterade de den senaste versionen av BMWs 3-serie. Intressant bil men en liten besvikelse var att man inte kan få någon motor utan turbo (kanske en bra sak trots allt men man är ju ganska konservativ) och att det bara fanns en bensin 6:a kvar, nämligen 335, men det är nog en otrolig motor, den har ju vunnit flera pris också.

En 4:a med turbo är ju effektivare, så kanske är det ett måste att gå i den riktningen och det är ju i princip omöjligt att göra en 6:a lika snål som en 4:a. Flera cylindrar drar alltid mera, speciellt vid kallstart och det märks tydligt. Med varm motor kan en 6:a vara rätt så snål men när den är kall drar den otroligt mycket. Jag antar att en V8 skulle vara ännu värre, för att inte prata om en V12:a.

Den nya karossen är snygg och nu är sedanen mycket snyggare än den tidigare E90 modellen. Jag gillade inte baklamporna på den gamla karossens sedanmodell. Coupén hade mycket snyggare baklampor. Ska bli intressant att se hur den nya 3-seriens coupé ser ut. Jag vet inte när vi får se den men eftersom jag själv har en coupé (visserligen en föråldrad E46:a), så är jag väldigt intresserad av den nya coupén. Dock borde jag nog skaffa en sedan, för jag skulle behöva flera dörrar…

Om jag nu skulle skaffa en ny BMW så skulle det nog bli en 328iA tror jag. Den är snabb nog med 245 hk men otroligt snål med en medelförbrukning på 6.4 liter per 100 km. Det är närmare 3 liter mindre än min fast den har mera effekt. Två cylindrar mindre gör den snålare och turbo gör den starkare. Jag har alltid varit lite skeptisk emot turbo. Det beror på att tidiga turbon inte var så bra och de gick ofta sönder eller slutade fungera som de ska, vilket gjorde bilarna slöa som begagnade om turbon inte byttes. Tror dock att moderna turbon är ordentliget mycket bättre än de som användes på 70- och 80-talet.

Även på dieselsidan har man fått ner förbrukningen ganska rejält fast effekten är den samma som tidigare. Det har ju varit BMWs stil redan länge. Samma eller mer effekt men mindre förbrukning. De andra tillverkarna har svårt att hänga med. Tyvärr har man vaknat upp ganska sent. Detta borde ha skett mycket snabbare. Om man betraktar 335:an, så hade den första modellen (2006?) en medelförbrukning på 9.2 liter per 100 km om jag minns rätt. En senare uppdatering sänkte detta till 8.8 och nu drar den nya 7.2. Det är rejäla sänkningar och imponerande siffror när man betänker att det är frågan om en 6:a och 306 hk. Inte undra på att den valts till årets motor åtminstone 2 gånger.

Största felet med BMW är priset. De är otroligt dyra men så får man ju också en hel del för pengarna. Hade jag råd, skulle jag köpa en ny BMW men det lär inte hända ännu på några år. Ett annat problem är också att bilarna blir allt mer avancerade med mer elektronik som kan strula till det och som är svårt att reparera själv utan testapparater. Märkesverkstäderna tar vanligen hutlösa priser och delvis kan jag förstå dem. Kostar säkert en hel del att hålla personal uppdaterad med förändringarna.

Delvis därför föredrar jag en begagnad bil men det skulle nog vara trevligt att nångång skaffa en hel ny bil men jag är inte säker på att jag är berädd att ta den ekonomiska smällen, för värdesäkningen smäller hårdare ju dyrare utgångspriset är. Därför brukar jag föredra en 7-8 år gammal välutrustad toppmodel, framom en nästan ny snikversion. De är också trevligare att leva med och ännu har jag inte drabbats av några större problem med den taktiken fast den har sina risker. Min nästa BMW blir nog en E90, för traditionellt har jag alltid varit en karossmodell efter..