Jag har en Linkstation Live II NAS där jag har lagrat filmer och andra TV-program som jag velat spara, t.ex. dokumentärer som jag gillar. Jag brukar lagra de program jag vill spara på en extern hårdskiva (en LaCie Porsche på 250 GB) och när den blir full, kopplar jag den till min dator och flyttar allt till en annan extern hårdskiva (en Buffalo Juststore på 1.5 TB). Därefter editerar jag programmen med ett program som heter VideoReDo för att få bort all reklam och annat extra skräp som bara tar utrymme. När det är klart packar jag programmen med DivX och sedan flyttar jag dem till min NAS via WLAN. Det är en ganska lång och omständig process och jag har ofta funderat varför jag gör det, då jag sedan väldigt sällan tittar på programmen. Nå, det är väl ett slags hobby och det tillfredställer hamstern i mej.

NAS:en består av en Linkstation på 1 TB och en Juststore på 1 TB som är kopplad till Linkstationen via USB. Det är alltså sammanlagt 2 TB med utrymme men det blev fullt redan för ett tag sedan och nu har jag bytt USB-skivan mot en större på 2 TB. Så nu är NAS sammalagt 3 TB och det ska väl räcka ett tag igen. Jag har blivit petigare på vad jag sparar, innan lagrade jag allt som verkade intressant men nu ska det verkligen vara nåt som jag vill se för att jag ska spara det eller åtminstone ha någon viktig info som är bra att spara. Jag har snart 600 filmer lagrade på skivan men mest är det faktiskt musik och dokumentärer. Alla bättre konserter som kommer på TV så sparar jag om det bara är sådan musik som jag kan tänka mej lyssna på. T.ex. kom det en minneskonsert med Gary Moore som ivrigt sparade, för sådant är det viktigt att man har utrymme!