Jag har länge arbetat med att sätta upp ett eget nätverk i vårt hushåll. I själva huset har jag ett fungerande WLAN och det är inga problem. Problemet är att få signalen till garaget på ett tillförlitligt sätt. Avståndet mellan huset och garaget är ca 15 men avståndet mellan modemet (en Belkin med N-standardens WLAN) och datorn i garaget är ca 35 meter. Med hjälp av en riktantenn fungerar det nog men inte så bra som jag skulle vilja. Jag skulle även vilja ha ethernet uttag i garaget, för t.ex. en nätverksprinter, för jag har just fått en begagnad Xerox Phaser 7700 som jag tänkte ha i garaget.

Därför har jag nu beställt Belkins Play Powerline Gigabit Adapter Kit som ger Gigabit LAN i el-nätet. Jag hoppas att det fungerar mellan huset och garaget, för trots att de båda är kopplade till samma el-skåp, är jag inte helt säker på att de annars är sammankopplade. Får se hur det fungerar. Om det inte fungerar, får jag Gigabit LAN till TV:n, vilket heller inte är helt fel, trots att jag nu har ett fungerande WLAN dit. Det är bara en aning långsamt, det fungerar med ca 150 Mbit/s (i teorin alltså men i praktiken är den mycket lägre) trots att avståndet bara är 10 meter. För att få det så snabbt var jag tvungen att koppla bort all kryptering  av trafiken och använda enbart MAC-filtrering. Det är inte så skoj men jag litar på att vi inte har några hackers som grannar. Med kryptering var den långsammare än min förra ethernet-adapter som stödde enbart G-standard.

Jag minns inte hur många olika WLAN lösningar jag prövat för att få det att fungera acceptabelt men det har i.a.f kostat en smärre förmögenhet. Lösningen jag nu prövar var inte direkt billig den heller men jag hoppas att det fungerar bra. Med en snabb uppkoppling till garaget skulle de ge nya möjligheter att förbättra systemet. Jag skulle då kunna nvända min dator där som en mediaserver som alltid är på. Just nu fungerar det för dåligt för något dylikt. Det är för långsamt och signalen bryts för ofta.