Apples anhängare är inte speciellt förtjusta i nyheterna om de bristfälliga arbetsförhållandena och miljöpåverkan som deras underleverantörer har orsakat. Om det varit frågan om en konkurrent, så hade säkert många varit med om att kritisera dem, men när det gäller det företag som man själv gillar, då intar man försvarsposition. Om man gräver tillräckligt djupt hittar man säkert olägenheter bakom varje företag i elektronikbranschen som har någon form av massproduktion i Kina men det fråntar inte Apple ett delansvar. De är de som ska välja en sådan leverantör som kan tillverka vad de behöver på ett acceptablet sätt och inte enbart stirra på vem som gör det billigaste.

Många har ett konstigt förhållande till Apple och dess produkter. Visst, iPhone är väl en bra telefon och de var först ut med en smarttelefon som var riktigt lätt att använda och hade en fin design. Nokia hade haft många smarttelefoner innan det men de har inte varit speciellt lätta att använda och Nokia har aldrig haft samma typ av entusiastiska och märkestrogna användare som Apple. Jag tror att en stor orsak till iPhones popularitet har varit att media har stöttat iPhone genom att berätta om den i var och varannan nyhet. Apple har fått en otrolig mängd gratisreklam och det kanske beror på att de som faller för Apple och iPhone, ofta just arbetar inom media. Jag har t.ex. en vän som gillar Apples datorer, han har dock inte någon iPhone, för jag tror inte han gillar hypen runt den, men han arbetar inom media. Jag har själv också tidigare gillat Apple men det gör jag inte längre på samma sätt då det framkommit negativa nyheter och de inte längre är någon ”underdog”.

Det finns företag som jag gillar för att de tillverkar bra produkter och på ett sätt som är etiskt och miljömässig acceptabelt. Tidigare räknade jag Apple till en av dem men det har jag fått omvärdera. Nokia räknar jag fortfarande höra till dem men även deras rykte har fått sina törnar genom åren. Sedan finns det företag som Microsoft och Intel (tidigare fördrog jag AMD bara för att de var ”underdog”) som har använt sej av mycket aggressiva och ojusta metoder för att undergräva möjlighterna för deras konkurrenter. Det är ju nästan lite lustigt att Microsoft räddade Apple när Apple höll på att gå under men det var kanske för att Microsoft behövde konkurrans för att kunna försvara sej emot eventuella monopolanklagelser. Jag tror inte att de sett Apple som något egentligt hot sedan 80-talet.

Det tycks vara så att vissa tar kritik emot Apple eller iPhone personligt. Jag förstår inte riktigt varför. Tycker de att det är kritik emot dem om man kritiserar ett företag eller en produkt de gillar? Ok, kritik av produkten kan jag delvis förstå att man tar personligt om man själv valt den för att man tycker att den är bra men företaget? Varför skulle man bry sej om det? Jag gillar Nokia därför att jag är nöjd med deras produkter som jag har haft men inte bryr jag mej om någon skulle kritisera Nokia eller t.ex. N900:an. Båda har de sina fel. N900:an har t.ex. en mycket sämre pekskärm än t.ex. iPhone och det får vem som helst som vet om det klaga på. Om någon klagar felaktigt, utan att veta vad de egentligen pratar om, då kan det irritera men sånt sker nog inte så ofta. Åtminstone har jag inte stött på sådant så ofta men kanske jag bara inte följer med diskussionerna tillräckligt.

Det är nog lite konstigt hur frågan om Apple och iPhone har blivit så polariserad att man endera är för dem eller så är man emot dem. Själv försöker jag hålla mej neutral, för jag tror att iPhone är bra telefon men det är nog svårt. Det finns saker som stör mej. T.ex. att man tvingas använda iTunes och att man som programutvecklare inte är fri att koda som man vill. Jag ska inte uttala mej i någon större utsträckning om detta, för då lyser det igenom hur lite jag egentligen känner till om det. Jag väntar på att någon ska släppa en telefon som har lättanvändliga utvecklingsverktyg som är fria att åtminstone pröva. Apple har inte gjort det, Nokia har inte gjort det (ännu) och jag vet inte om någon annan har gjort det heller men jag har ett litet hopp om att Windows-telefonerna ska kunna vara det, eller åtminstone ett steg ditåt.

Jag köpte min N900 därför att jag ville göra program till den men det visade sej vara lite onödigt krångligt att komma igång. När man suttit och kodat hela dagen orkar man inte riktigt göra det på fritiden också, speciellt om det är lite krångligt. Har man familj som kräver uppmärksamhet och tusen andra saker som bara måste göras blir det heller inte lättare. Att man är kroniskt mera eller mindre trött är heller inget som gör saken lättare.