Jag har aldrig varit speciellt prylgalen vad gäller telefoner. Jag brukar behålla mina telefoner många år och jag har faktiskt inte haft speciellt många. Här är en lista på de jag haft i kronologisk ordning:

  1. Nokia 1610 – Telefonernas Lada
  2. Nokia 6150 (antagligen den bästa jag nånsin ägt om man bara utgår från själva telefonen och inte allt onödigt tjafs som nu finns)
  3. Nokia 3510i
  4. Nokia E60 (också en väldigt bra telefon som har en otroligt fin skärm)
  5. Nokia N900 (annars bra men tryckskärmen har en del brister, är nog den bästa jag haft om räknar med allt onödigt tjafs som kamera och kaffekokare..)

Som ni ser av listan, så har jag inte haft många telefoner de senaste 15 åren och faktum är, att jag har alla kvar! De är så få och så värdelösa att jag tänkte behålla dem som minne av forna tider. Medelåldern per telefon är 3 år och det är den första jag använt kortast tiden, för den var stor och klumpig redan då. Längst hade jag min 6150 och det är nog den bästa telefonen jag haft. Aldrig ett enda problem, inte ens efter att jag tappat den så att den föll rakt ner en våning i trappan. Inte ens en skråma. Batteriet höll i ett par veckor mellan laddning (för jag använde den så lite) och det är något jag verkligen saknar.

Annars gillade jag även E60:an, för den hade en otroligt bra skärm. Den var mycket bättre än på N70 som jag testade en gång. Faktiskt otroligt stor skillnad. Min nuvarande telefon har jag haft i snart 2 år och det är annars en bra telefon men batteriet håller för kort och jag är missnöjd med skärmen, som inte riktigt vill fungera med fingrarna. Ibland gör den det och ibland inte och det är lite frustrerande. Därför överväger jag att byta till en Nokia N9. Jag gillar tanken på att ha Linux i telefonen, för jag har varit vän av Linux sedan jag installerade Slackware nångång runt -93 -94, minns faktiskt inte riktigt när det var. Krångligt som attan men kul var det! Att installera Ubuntu eller nån annan Linux har blivit för lätt…

N9:an har fått bra recensioner. Mycket bra faktiskt och det är synd att Elop har så effektivt lyckats sabotera telefonens möjligheter att lyckas, genom att begränsa försäljningen och genom att annonsera att det blir den första och sista med Meego. Det var ett jävla stolpskott av Nokia att välja Elop till VD och Nokias dåliga resultat kan nog till stor del tillskrivas honom. Att flytta emot Windows var ett bra steg men det ha inte krävt att man saboterar det man redan har och har på gång. Symbian är inte dåligt men föråldrad är den. Meego tycks vara extremt bra och kunde vara ett riktigt alternativ till Windows/iOS/Android om den bara tilläts vara det. Elop tycks faktiskt vara rädd för att N9:an ska lyckas, för varför skulle ha han annars sabotera telefonens möjligheter så effektivt.

Egentligen är det bara priset som egentligen talar emot N9:an. Att den är den sista Meegon vore inget problem ifall priset var skapligt men nu är den lite onödigt dyr för att ha en så osäker framtid. Det gör ju att dess andrahandsvärde är dåligt men så är det ju det för alla telefoner. Min N900 lär jag inte få många slantar för om jag skulle välja att sälja den, vilket jag inte är säker att jag gör. Det är på många sätt ännu en mycket bra telefon. T.ex. fullt tangentbord är mycket bra och behändigt. Kameran använder jag ganska sällan, så det spelar lite roll hur bra den är, så får se om jag byter till N9 eller om jag väntar tills Windows telefonerna kommer ut. Jag litar dock på Nokia, även om jag inte är någon Nokia-fanboy, så jag tror inte att jag kommer att byta märke. Funderade på en iPhone ett litet tag men jag vill egentligen inte ha en sådan, för jag tycker man betalar för mycket för bara märket. Visserligen blir jag tvungen att göra det med N9:an också men den är i.a.f en udda telefon som sticker ut lite. Och Linux är aldrig fel!

Uppdatering: Nu är det uppenbart varför Elop saboterar N9:ans möjligheter att lyckas. Det är tydligen Nokias nya Lumina 800 som han vill att ska lyckas, för de är tydligen skapade på ungefär samma botten och det är operativsystemen som är den stora skillnaden. Vad jag efter en snabb titt kunde upptäcka är nog N9:an ett intressantare val för mej än Lumia 800 men kanske är det bara mina preferenser. Jag har inte själv sett WP7, och inte ens Meego för den delen, på riktigt men på någotvis verkar WP7 lite väl minimalistisk för min smak. Kanske (Läs: antagligen) har jag fel men det blir nog en lång väntan ännu tills man kan jämföra dem i verkligheten.