Häromdagen fick jag Tony Iommis självbiografi som jag beställt på förhand redan i somras nångång. Jag har ännu inte läst igenom den men det är en extremt intressant bok som är mycket mera detaljerad än Ozzys bok. Den är också överraskande självutlämnande med tanke på hur reserverad Iommi har varit angående sitt privatliv.

Han berättar på ett intressant sätt och boken är indelad i många korta stycken. Vissa är bara ett par sidor men det gör att boken blir väldigt lättläst. En liten nackdel är att en del saker upprepas och att han hoppar fram och tillbaka i tiden en aning men det är inte så störande egentligen. Det är säkert svårt att hålla en konstant tidslinje och de avhopp han gör är kanske nödvändiga.

Pärmbilden är annars mycket bättre i verkligheten än vad den ser ut på bilden nedan. Genom att klicka på bilden kommer man till Amazon UK:s sida för boken. Jag kan också samtidigt rekommendera WhoCares skivan som han gjort tillsammans med Ian Gillan, Nicko McBrain, Jason Newsted, Jon Lord och Mikko Lindström.

Tillägg: Jag har nu läst igenom boken för några dagar sedan och jag måste säga att det var nog den bästa självbiografi jag läst. Jag har visserligen inte läst så många men jämfört med Ozzys bok, så är dennna mycket mera detaljerad och personlig. Det är kanske föga överraskande, då Ozzy antagligen inte minns stora delar av sitt liv men jag var positivt överraskad av vilken trevlig människa Iommi verkar vara. Jag hade nog väntat mej det, baserat på vad andra människor sagt om honom, men jag hade inte väntat sej att han skulle vara så blyg och osäker som han nu egentligen verkar vara. Han är en otrolig gitarrist och väldigt sympatisk människa. Jag kan varmt rekommendera boken till alla som vill veta mera om herr Iommi eller Black Sabbath, eller varför inte musikhistoria överlag. Jag har alla skivor som Black Sabbath och Iommi gett ut och jag väntar med iver på vad han ska göra i framtiden och hur hans nästa skiva kommer att låta. Får se om det är en Black Sabbath skiva eller någon annan men jag är helt säker på att han ännu kommer att skapa mycket musik om han bara får behålla hälsan.