Jag skaffa nyligen ny kamera, en Canon SX40 HS, för jag ville ha en kamera som fungerar bättre i dåligt ljus än min gamla Canon SX1 IS. Skillnaden mellan kamerorna är ganska liten, speciellt i bra ljus, men SX40:an är nog klart bättre. Man får mycket bättre bilder med den och speciellt då i dåligt ljus.

SX1:an var ganska noga med ljuset och i enbart lampljus var det svårt att få bra bilder. De blev lätt gryniga och suddiga men den nya är tar lätt bra bilder i samma situation. Därtill får man bättre bilder med blixt, då SX40:an hanterar blixtljuset bättre och man får bättre balans i ljussättningen.

Jag använder ofta zoom och det är därför jag använder ”superzoom” kameror och inte systemkameror (de blir för klumpiga och dyra). SX1:an hade ju 20x zoom men SX40:an har hela 35x zoom, vilket är imponerande. Vad som också är imponerande är stabiliseringssystemet som har förbättrats ytterligare och som gör det relativt lätt att fota med maximal zoom.

En ny kul sak är även video i slowmotion. Man kan ta video med 120 fps eller t.o.m 240 fps men då blir upplösningen sämre. I praktiken är 240 fps så dålig kvalité att det inte lönar sej att använda och inte ens 120 fps är speciellt bra. Annars kan man ta video i FullHD upplösning men det gjorde även SX1:an. Dock klarade den föregående modellen, SX30, inte av FullHD men så hade den ju inte heller CMOS.

Utseendemässigt är det ingen stor skillnad mellan SX1:an och SX40:an men den senare är en aning större, vilket beror på den ökade zoomen. Det gör att jag inte kan använda min gamla kameraväska men åandrasidan använde jag den väldigt sällan. Reglagen är till största delen lika som tidigare med några få nyheter.

En försämring är i min åsikt ackun. SX1:an hade ju 4 x AA batterier, vilket var praktiskt då det var lätt att få tag på batterier om strömmen tog slut. Jag använde alltid laddningsbara batterier och det var väldigt praktiskt. Ackun tar mindre plats och är lättare men det är dyrare ifall man vill ha en i reserv och det är nu mera opraktiskt ifall strömmen plötsligt tar slut. Nå, med batterier hade kameran blivit ännu större, så det är nog kanske en bra lösning likväl.

Detta är den första kameran jag köper som verkligen är ny, för den har varit i handel bara i några veckor. Min första Canon var en ny A70 som jag fortfarande har men som inte längre fungerar. Ljussensorn har gått sönder under tiden den stått i hyllan. Sedan skaffade jag en Canon S2 IS som hade 12 x zoom. Den sålde jag när jag köpte en begagnad SX1:a. Nu tänker jag sälja SX1:an fast det är lite störande att sälja en så pass bra kamera då man knappt får något för den och skillnaden till SX40:an är väldigt liten om man betänker hur mycket jag förlorar på affären. Som tur köpte jag inte SX1:an som ny, för då hade jag förlorat ännu mera.

Får se hur länge jag kommer att leva med SX40:an. Det är en väldigt bra kamera om än den inte tävlar med systemkamerorna vad gäller bildkvalité men det är ju inte tanken heller, för då skulle den vara för perfekt. Den är dyr men man får mycket kamera för pengarna, för den är väldigt praktisk om man behöver zoom och video.

http://www.dpreview.com

http://www.photographyblog.com